Jubilæumsåret 2017 blev et rekordår for brand-bureauet e-Types, der netop har landet det bedste økonomiske resultat i sin 20-årige historie. 

E-Types-gruppen præsterer således samlet set en bruttoavance på 45,6 mio. kroner, svarende til en vækst på 25,1 procent, og et resultat før skat på godt ni mio. kroner – det er en vækst på hele 242,3 procent og dermed en markant forbedring af indtjeningen i forhold til året før.

Og ifølge CEO Mari Randsborg ligger forklaringen i international vækst og fokus på kerneforretningen.

- Vi har holdt næsen i sporet og arbejdet stenhårdt. Vi har fokuseret på vores kerneforretning og på det, som altid har karakteriseret e-Types: At udfordre konventionerne, være ambitiøse og lade kreativiteten være styrende. Vi kan se, at det skaber succes for både vores produkt og økonomi, siger hun.

International vækst

Det er i øvrigt ikke bare i Skandinavien, at e-Types klarer sig godt – der er stor interesse fra udlandet.

Bureauet er således kommet godt fra start i 2018 med en række nyvundne projekter i Kina, Indien og USA, og det falder fint i tråd med e-Types ambitioner om at være konkurrencedygtige på den internationale scene.

- Vi er et brand agency med et særligt design-DNA. Om det er i Shanghai eller New York, så ser de vores arbejde som unik skandinavisk stil, der har vist sig at være i høj kurs. Vi tror på kreativitet, magi og skønhed, og vi kan se, at det i den grad vækker opmærksomhed internationalt, siger CEO Mari Randsborg og tilføjer:

- Der er en skandinavisk designbølge i gang, det er tydeligt, at man mange steder fra kigger til den måde, hvorpå vi bygger stærke brands i Skandinavien. Det oplever vi i hvert fald hos e-Types, og jeg er overbevist om, at det også gælder andre bureauer, der har specialiseret dig i den del af verden, hvor vi opererer.

På vej mod et samlet hus

Et enkelt sted i gruppen – eller rettere to – er tallene for 2017 dog ikke helt så imponerende. Det drejer sig om de to nicheselskaber Playtype og Playtype Foundry.

Playtype kommer ud med et minus på 491.000 kroner, og selv om Playtype Foundry har et lille plus før skat på 321.000 kroner, så er der for sidstnævntes vedkommende tale om et resultat, der ligger 78,4 procent lavere end i 2016.

Nicheselskabernes tal giver dog ikke anledning til panderynker hos Mari Randsborg.

- Gennem det seneste par år har vi arbejdet os frem mod at blive et samlet hus. I praksis er vi det sådan set allerede, men pr. 1. januar 2019 bliver vi det også formelt og juridisk, og derfor har vi på visse områder – især mht. Playtype - været igennem det, jeg vil kalde et ”oprydnings-år”, siger hun.

Kan du uddybe?

- Ja, i 2016 frasolgte vi PLTY-delen af Playtype – hvor vi producerede og solgte fysiske produkter. Så derfor bekymrer dét minus ikke. Det er helt som forventet. Og med hensyn til Playtype Foundry, så ligger vi lavere end 2016, men det hænger sammen med, at vi har foretaget en række investeringer i selskabet hen over året for at gøre det klar til take off i 2018. Og så er der jo trods alt tale om et plus i Playtype Foundry, hvor tallene for første kvartal 2018 i øvrigt fortæller os, at indeværende år tegner betydeligt lysere.

Ny bestyrelsesformand

Og apropos indeværende år, så har Mari Randsborg og e-Types for nylig også budt velkommen til en ny bestyrelsesformand i skikkelse af Mark Hammerich.

Han er er management konsulent inden for strategi, branding og digital transformation, tidligere CMO i Berlingske Media, bestyrelsesformand for reklamebureauet Marketsquare igennem otte år - og formand for modehuset Mads Nørgaard. 

- Mark er den helt rigtige til at hjælpe os med at styrke e-Types, og jeg ved, at han vil udfordre os, så vi bliver endnu dygtigere til at udvikle attraktive brands. Hans force ligger på det strategiske og digitale, der er områder, hvor vi ønsker at stå endnu stærkere, slutter Mari Randsborg.

Nøgletal for e-Types-gruppen 

Gruppen består af e-Types, e-Types digital, e-Types daily, Playtype og Playtype Foundry.

E-types Group

Bruttoavance 45,6 mio. kr. +25,1 pct.
Bruttofortjeneste 36,497 mio. kr. +25,1 pct.
Resultat før skat +9,013 mio. kr. +242,3 pct.

Bruttoavancen er estimeret af MyResearch

E-types

Bruttofortjeneste 13,315 mio. kr. +50,1 pct.
Resultat før skat +5,317 mio. kr. +613,7 pct.

E-types Digital

Bruttofortjeneste 9,532 mio. kr. +55,2 pct.
Resultat før skat +2,176 mio. kr. (-0,114 mio. kr. året før)

E-types Daily

Bruttofortjeneste 11,069 mio. kr. +24,8 pct.
Resultat før skat +2,489 mio. kr. +10,7 pct.

Playtype

Bruttofortjeneste -0,297 mio. kr. (+1,387 mio. kr. året før)
Resultat før skat -0,491 mio. kr. +58,2 pct.

Playtype Foundry

Bruttofortjeneste 2,492 mio. kr. -31,5 pct.
Resultat før skat +0,321 mio. kr. -78,4 pct.