Det godt 20 år gamle Skanderborg-bureau RelationMedia, der bl.a. har specialiseret sig i dataindsamling, shopper promotion og events, skærper nu kompetencerne inden for indsamling af business insights.

Det sker med opkøbet af Shoptimizer, der siden 2005 har specialiseret sig inden for mystery shopping og real time rapporteringsløsninger.

RelationMedia har gennem de seneste 15 år arbejdet med indsamling af data, der giver kunderne indsigter om deres forretning og om forbrugernes adfærd, men med opkøbet, der får effekt fra 1. januar 2018, tilføjes skarpe kompetencer inden for datadrevne løsninger for retail.

- Det er et vigtigt opkøb for RelationMedia, da Shoptimizer er markedsleder og passer ind i den ambitiøse vækstplan der er sat i gang, hvor der igennem det sidste stykke tid er blevet oprustet kraftigt på kompetencesiden, siger Ole Norré, der ejer RelationMedia, om opkøbet.

Indsigt om købsoplevelsen

Siden starten i 2005 har Shoptimizer forfinet indsamlingsmetoder og udvidet anvendelsesmulighederne af mystery shopping:

- Det har vi gjort således, at vi i dag - på tværs af alle brancher - kan bidrage med indsigt om købsoplevelsen, som ikke kan indsamles på andre måder. Og i den nye konstellation med RelationMedia, giver vi Shoptimizers kunder adgang til en endnu bredere vifte af retail-orienterede løsninger under et tag, siger en af de tre medejere og -stifter af Shoptimizer, Henrik F. Have.

Og nu skal kompetencerne så i spil under RelationMedias vinger, og her kalder COO Christian Flamand Goldschmidt, opkøbet for et naturligt område at opruste på:

- Købet af Shoptimizer betyder, at vi kan tilbyde vores kunder 360 grader services inden for business insights, field sales og marketing. Shoptimizer har mere end 10 års erfaring med mystery shopping og exit interviews - både her i Danmark og internationalt. Derfor er vi ikke i tvivl om, at købet af vil styrke vores indsigtsarbejde markant, siger han.

Bliver dobbelt så store

Christian Flamand Goldschmidt tilføjer, at RelationMedia vil få mulighed for at levere endnu bedre indsigt i kundernes forretning og forbrugernes adfærd – noget som man ser stor efterspørgsel på:

- Alle virksomheder har brug for at forstå deres kunder og deres forretningsmæssige virkelighed endnu bedre. Ikke mindst større indsigt i de faktorer, der har betydning for købsbeslutningen og for, om kunderne kommer igen og anbefaler forretningen til andre, oplever vi stor interesse for at blive klogere på, siger han

RelationMedia beskæftiger i dag 35 medarbejdere og 800 freelancere og har bl.a. Arla, Unilever og Royal Unibrew på kundelisten.

Shoptimizer beskæftiger 30 medarbejdere og 2.500 freelancere. Virksomheden gennemfører omkring 20.000 mystery shopping besøg om året.