Hvis der er ét bureau i Danmark, der har gennemført en fornem transformation i 2017, er det Konstellation & Republica i Albertslund.

Kigger vi bare 2-3 år tilbage, blev bureauet regnet for et taktisk bureau med store produktions-kompetencer, og det tjente teamet gode penge på frem til 2014 og 2015.

Men som de fleste bureauer har opdaget, så er tiderne ændret og profitten ved den rene produktion dalende, og det har Susanne Lund med rettidig omhu taget bestik af, fyret folk, ansat nye, og ændret bureauets profil.

Resultatet før skat (EBT) lyder på 9,8 mio. kr. og 7,4 mio. kr. som årets resultat. Væksten på bunden er på 345 pct. eller 428 pct. afhængig af, hvilken bund, der måles på.

– Resultatet er et udtryk for, at transformationen – fra at være et mere taktisk orienteret reklamebureau til at blive et full service kommunikationsbureau – for alvor er begyndt at slå igennem, skriver ledelsen i årsberetningen.

– Derudover har der i det forgangne år været gennemført en række effektiviseringer og besparelser, som også afspejler sig i det positive resultat.

– Endelig har 2017 været karakteriseret af et højt newbizz niveau, som toppede i december måned, hvor bureauet i samarbejde med Nordlid vandt DSB som kunde. En kontrakt af minimum to års varighed og et af de største offentlige budgetter i branchen i år.

Nye muligheder indenfor design og tech

Det fik Susanne Lund til at acceptere jobbet som ny CEO for design-tech virksomheden EGGS, da hun blev inviteret inden for. Efter tre år som adm. direktør i Konstellation & Republica var hendes opgaver løst.

– Jeg har været utrolig glad for min tid hos Republica. Vi har været på en meget spændende rejse sammen og er nu nået til et sted, hvor jeg med god samvittighed kan overdrage roret til en anden, sagde hun i februar, da hendes jobskifte var en realitet.

– Bureauet (Republica, red.) er i topform med et meget kompetent hold af medarbejdere og en sund økonomi. Mit valg skyldes bestemt ikke et fravalg af Republica, men alene at der opstod en ny mulighed indenfor feltet design og innovation, som jeg gerne ville forfølge, sagde hun ved den lejlighed.

Ny adm. direktør på plads

Nu er det op til den midlertidigt og konstituerede direktør i bureauet, Henrik Kirketerp Nielsen, der samtidig er direktør i Republicas ejer Coop Invest, at føre teamet videre - med mindre bestyrelsen da finder den rette afløser for Susanne Lund.

Om fremtiden står der i ledelsesberetningen:

– Bureauets ambition er at fortsætte den positive vækst indenfor strategisk kommunikation og yderligere kapitalisere på igangsatte tiltag i 2017 – for herigennem at opnå en større bredde og dybde i karakteren og omfanget af bureauets opgaver samt øge andelen af eksterne kunder.

– Derudover vil bureauet fortsat have fokus på effektiviseringstiltag indenfor produktion af tilbudsaviser.

Med andre ord skal folkene i Albertslund arbejde stenhårdt for at skaffe kunder, der ikke er en del af Coop-familien. Og som det formentlig inden længe offentliggøres, så skifter bureauet navnet tilbage til Republica. Det vil ske i løbet af 2018, hører vi.

Nøgletal

Republica A/S

Mio. kr.                       2017/ 2016

Dækningsbidrag:      70,6/ 69,7

Bruttoresultat:          60,6/ 56,9

Resultat før skat:       9,8/ 2,2

Årets resultat:            7,4/ 1,4

Antal ansatte:           70/ 91