En ny fortælling begynder, når Republica den 30. september overtager Konstellation. Det digitale løft var den sidste brik, der skulle falde på plads i Republicas strategiplan for 2015.

Andre væsentlige punkter er allerede ført ud i livet. Senest den 7. september, hvor Clare McNally satte sig i stolen som Republicas nye kreative direktør, og tilbage i juli hvor de unge talenter fra REACT by Republica indtog de nymalede lokaler i Bredgade.

Det er en oprustning uden sidestykke, når Republicas i forvejen solide fundament styrkes med tunge kræfter både digitalt, kreativt og strategisk.

 – Konstellation er et kreativt stærkt, prisvindende digitalt bureau, som havde nået et niveau, hvor yderligere vækst ville kræve nye ressourcer inden for strategi og forretningsudvikling, siger Susanne Lund, adm. dir. Republica.

– Det har vi på Republica, hvor vi til gengæld manglede luft under vingerne med hensyn til de digitale kompetencer. Derfor komplementerer vi hinanden utrolig godt, ikke mindst fordi vi både fagligt og menneskeligt vil samme vej”.

Et løft til helheden

Susanne Lund fortsætter:

– Det handler ikke bare om en opgradering af den digitale afdeling. Opkøbet af Konstellation bliver en løftestang for alle. Begrebet digital er en præmis, ikke længere en isoleret kompetence.

– Derfor integreres Konstellation bredt i hele bureauet. Og Konstellations Thomas Pries bliver kreativ direktør sammen med Clare McNally, og Claus Leinøe – ligeledes fra Konstellation – bliver kontaktdirektør for hele Republica, så alle arbejder ud fra samme mind-set.

Konstellations CEO Nicolai Elmqvist og COO Rune Bromer fortsætter ikke i det nye set-up, da de begge ønsker at gå nye veje.

Ifølge Republica-direktøren tager parterne hul på et nyt kapitel. Det samme mener Thomas Pries.

– Vi startede som nogle drengerøve, der bare gerne ville lave noget fedt, og det har som sådan ikke ændret sig siden. Vi har altid prøvet at skubbe til grænserne for, hvad markedsføring er, siger han.

– Nu tager vi hul på et nyt kapitel, og jeg glæder mig utrolig meget til, at Konstellation skal blande blod med Republica. Det er et stærkt match, som giver mulighed for at skabe nogle løsninger, som kommer bredt ud til forbrugerne, og som kan være med til at gøre deres hverdag nemmere, uddyber Thomas Pries.

Et stærkere fundament

– Vi har igennem et stykke tid været på udkig efter en samarbejdspartner. Det skulle være én, som kunne sikre os et endnu stærkere fundament, så vi kunne tilbyde vores kunder de bedste og mest innovative løsninger. Med Republica har vi fundet den helt rigtige partner, og vi glæder os til at gå i markedet med den nye konstellation, udtaler Claus Leinøe.

Ambitionen er nu, at Republica skal være et kreativt bureau af den nye skole.

– Republica skal være et kreativt bureau af den nye skole, hvor digital ikke er en afdeling, men en naturlig tilstedeværelse i hele organisationen. Vi skal, ligesom Konstellation er i dag, være blandt de mest vindende bureauer i Danmark, og så skal der hentes metal i udlandet.

– Det er jeg ikke bleg for at sige, når vi har Susanne Lund ved roret som en utrolig dygtig, ambitiøs, dejlig og målrettet leder, og Claire McNelly som er en fantastisk farvestrålende kreativ med et super højt niveau. Jeg glæder mig til at komme i gang med rejsen, siger Thomas Pries.

Og enigheden er smittende:

– Jeg er helt overbevist om, at vi med Republicas stærke fundament og de nye kompetencer fra Konstellation vil kunne tilbyde vores eksisterende og kommende kunder et endnu mere givende og attraktivt set-up, slutter Susanne Lund.