Det skal vi gøre bedre i år, ingen tvivl om det, og det kommer vi også til, siger CEO Thomas Sofienberg, da han skal kommentere 2016-regnskabet.

2016 var året, hvor Dwarf valgte at etablere en solid Marketing Automation & Optimization enhed og for alvor understrege, at selskabet er et full service bureau.

Kursændringen betød blandt andet også et pænt farvel til bureauets største kunde, som alene købte teknisk udvikling.

– Kursændringen er ikke noget, vores eksisterende kunder har kunnet mærke, håber jeg. Men internt har det selvfølgelig betydet en ændring i processer og kompetencemikset. Det har selvfølgelig sat sit spor på driften og effektivitetsgraden, fortsætter Thomas Sofienberg.

Farvel medarbejdere og ny topledelse

Helt konkret har kursskiftet betydet et farvel til en række medarbejdere, men også et goddag til en ny topledelse headhuntet udefra. Det koster altid at skifte ud og ind.

Thomas Sofienberg er nu ansat som CEO med ansvar for strategi, forretningsudvikling og profilering af Dwarf. Herudover er Lars Berntsen trådt ind som COO med ansvar for den daglige drift, økonomi og optimering af processer og kvalitetssikring.

– For at styrke kvaliteten i leverancerne helt fra strategi, design, udvikling og ikke mindst marketing automation yderligere, har vi fokus på at opdatere vores processer og projektledelse, lyder det fra Lars Berntsen.

– I sidste ende er det netop projektledelsen, som binder fagligheder og ydelser sammen til én helhed og sikrer mærkbar værdi for vores kunder. Det går vi meget op i hos Dwarf. Vi VIL øge kvaliteten og værdidokumentationen, og er allerede i fuld gang med at optimere.

I 2016 investerede Dwarf desuden i at få etableret Cloud-hosting løsninger på tværs af PHP og .net, hvilket virksomheder i de fleste brancher efterspørger, lyder vurderingen.

– Igen en betydelig investering, som vi har valgt at tage, men som får os helt frem i forreste række som en moderne og teknisk stærk full service partner, forklarer Thomas Sofienberg.

– Set i lyset af, at vi vil arbejde hele vejen rundt om vores kunder, også med trafiksskabende koncepter og eksekvering, er det hel essentielt, at vi er i stand til at rådgive og agere som et moderene digitalt bureau anno 2017.

– Netop her er forretningsforståelsen og rent faktisk være i stand til at omsætte det til en arkitektur og kick-ass løsninger fuldstændig essentielt. Loadtider og performence er og bliver mere og mere kritisk for brugere og kunderne i den anden ende.

– Men også design og koncepter vi rent faktisk har lyst til at interagere med er forretningskritiske, hvorfor Robin Nowicki er kommet ombord som Chief Design Officer. Kompleksiteten i de digitale løsninger stiger, mens devices bliver mindre betydningsfulde, og consumption bare stiger og stiger.

– De tekniske dilemmaer er der jo, men de giver os samtidigt muligheder for innovation og digital vækst, og det er dét, vi skal hjælpe vores kunder meget mere med, forsikrer Thomas Sofienberg, og ”jeg glæder mig”.

Ikke kun hænder og fødder, men dem der driver forretningen

Udover en oprustning i direktionen er der i løbet af de sidste to måneder desuden ansat 8 nye profiler til bureauet. Både indenfor strategi, udvikling og design.

– Ikke bare Robin, men også de andre senior profiler, matcher min ambition om at drive vores kunderne fremad digitalt. Vi skal ikke kun være hænder og fødder, men rent faktisk være dem, der flytter deres forretningen, hjælper til den digitale transformation og skaber bæredygtige koncepter og kundeoplevelser, understreger Sofienberg.

– Jeg er ret sikker på, at vi stadig laver fede websites ved udgangen af 2017, men jeg er også ret sikker på, at vi både arbejder med content, servicedesign, marketing optimization og design af grænseflader på elektronikprodukter i 2018. Pipeline lige nu er både sund og meget varieret.

Eksempelvis er Dwarf lige nu i gang med at lave en app, som trækker livedata fra asfaltmaskinerne på vejene rundt omkring i Danmark, inklusiv vejrdata, geo-lokation og ni andre kritiske datakilder.

– De datakilder omsætter vi til et dash board og styringsværktøj for kunden i den anden ende. Det er big business og bare for at sætte det i perspektiv, kan det spare Danmark for milliarder i kvalitetssikring af de danske veje fremadrettet.

– Det lyder måske kedeligt, men det er det langt fra, og kan kun lade sig gøre, fordi vi evner at være super nørder samtidig med, at vi er i stand til at forstå og opsætte processer digitalt – i sidste ende skabe en løsning, der er anvendelig også for en 55-årig driftschef den anden ende, slutter Thomas Sofienberg.

Nøgletal Dwarf:

Mio. kr.                              2016/ 2015

Nettoomsætning:            28,6/ 29,0

Bruttoresultat:                  23,1/ 23,3

Årets resultat:                   - 0,9/ -0,7

Antal medarbejdere per juni 2017 er 42.