Nemt, sundt og klimavenligt er tre af de ord, der farer rundt i danskernes hoveder, når de i disse år vælger, hvilke varer der skal fyldes i indkøbskurven i det lokale supermarked.

Det er som udgangspunkt godt nyt for System Frugt, der med brandet Earth Control sælger nødder og tørret frugt fra hele verden i forskellige mix og sammensætninger, der nemt kan pifte salaten op, bruges som topping på morgenmaden eller blot nydes som en sund snack.

Virksomheden har imidlertid mærket et stigende pres fra supermarkedernes egne mærker de senere år, hvor private labels er gået fra at være små spillere til at være deciderede brands, der ofte ”låner” visuelle virkemidler fra de etablerede brands.

Derfor skulle Earth Control-brandet revitaliseres, og valget blev at løfte emballagen designmæssigt, så det bedre afspejler det, brandet i bund og grund er: Nemlig naturlige råvarer, "der gør en verden til forskel for smagen".

Designbureau bag ny emballage

- Vi har skabt en integreret designløsning, så pose og label bliver en helhed, der afspejler produktets kvalitet og udtrykker brandets stærke dna. 

- Det skal sikre positioneringen af Earth Control i forbrugerens bevidsthed som en naturlig og inspirerende del af det grønne og sunde vareudbud, siger Line Arlander, Senior designer hos IDna Group, som har været bureaupartner på opgaven.

Designbureauet har samarbejdet med mange forskellige FMCG-brands gennem tiderne og har dermed masser af erfaring med at skabe designs, der skiller sig ud på hylderne i junglen af produkter.

Det kræver bl.a.  tydelige og ikoniske identitetselementer og et klart hierarki i kommunikationen, forklarer Per Madsen, der er kreativ chef i IDna Group. 

- I designprocessen arbejder vi med begrebet ”at forenkle og samtidig forædle”, for på den måde finde ind til og udtrykke essensen af brandets dna, siger han.

Rulles ud i hele Skandinavien

Og hvad siger kunden til det nye emballagedesign? 

Jo, her er meldingen, at man allerede nu har oplevet en mærkbar effekt med efterspørgslen på bl.a. nye og flere snack-produkter fra detailhandlen både i Danmark og resten af Norden.

- Vores redesign af Earth Control lanceres i 2018 over hele Skandinavien. Inden en reel markedseffekt kan måles kan vi konstatere en stor intern tro på både design opgradering og en kommende salgseffekt. Forbrugertests understøtter vores forventninger, siger Anders Fisker Olesen, der er CMO hos System Frugt.

Og det står klart, hvor vigtig udviklingen af det nye emballagedesign har været for at indtage den ønskede position på markedet.

- IDna Group’s designudvikling har, udover at modernisere og gøre brandet tidssvarende, leveret meget stærkt på briefingen, om at rykke tæt på målgruppen, individualisere produkterne og levere et tydeligere brand og logoudtryk, slutter Anders Fisker Olesen.