Stemningen er igen god på bureauet Sunrise efter et par hårde år, hvor først konkursen i elektronikkæden FONA og senere lukningen af discountkæden KIWI betød to meget pludselige exits til de to store kunder og dermed indtægter i millionklassen.

Derfor var årsregnskabet for 2016 også for første gang i bureauets mere end 20-årige historie ikke helt så positivt som ellers. Sådan er det ikke længere. Regnskabet for 2017 viser fx et bundlinjeplus på den sjove side af to mio. kr.

- Vi er absolut på vej frem igen, siger Simon Hertz, adm. direktør og partner i Sunrise, og henviser til, at bureauet atter er i offensiven.

Alene siden årsskiftet er der føjet flere end 15 nye virksomheder til kundelisten. Dertil kommer, at bureauet har oprustet på medarbejderfronten og igen har rundet 35 medarbejdere.

- Vi har mere end genskabt kundebasen, og jeg er meget stolt af teamet, der virkelig har vist viljen til at rejse sig igen efter et par hårde tilpasningsår. Jeg er dybt taknemmelig for den indsats, holdet har leveret, siger Simon Hertz. 

En ny strategi, et nyt Sunrise

Sunrise gennemførte i november i fjor et generationsskifte, hvor mangeårig adm. direktør og stifter af Sunrise, Michael Sølling, forlod bureauet og overlod faklen til Simon Hertz, der ved samme lejlighed hentede to nye partnere ind.

Det drejer sig om Lars Egtoft, tidligere CFO fra Kunde & Co, og Mikkel Heideby, tidligere director fra Black Rabbit og før det bl.a. mangeårig medejer af Umwelt.

To tunge seniorfolk, der har købt ind i muligheden for at være med til at transformere bureauet, forklarer Simon Hertz.

Hvad har det betydet?

- Det er absolut ikke nogen hemmelighed, at vi alle tre har rundet Kunde & Co. Vi har alle været der i mange år og i ledende stillinger. Og tiden på Kunde & Co. er god at have med i bagagen, siger Simon Hertz.

- Vi har arbejdet tæt sammen gennem årene der, og vi har altid været meget alignet på, hvordan marketing kan gøre en forretningsmæssig forskel. Så vi tænker langt hen ad vejen ens og dermed har vi også skabt et homogent ledelsesteam.

- Derfor var det også naturligt for os alle tre at tune strategien til i denne nye æra. Ja, faktisk mere end det. Vi har virkelig vendt tingene på hovedet og vores approach til markedet er nu blevet endnu mere skarp og præcis. Endnu mere drevet af viden, insights og effekt og mindre af traditionel eksekvering som et reklamebureau i traditionel forstand.

Farvel til reklamebureauet

Jamen, er I så ikke længere et reklamebureau?

- Nej tak. Sådan vil vi ikke positioneres fremadrettet. Det traditionelle reklamebureau er dødt og har været det længe. Men det betyder bestemt ikke, at vi ikke brænder for stærke ideer og skarpe kreative eksekveringer.

- Men det betyder, at vi vil møde markedet med nye ord og holdninger, at vi har nogle nye og mere konsulenthus-orienterede ydelser på hylden, og at vi for alvor vil rykke perceptionen af Sunrise.

- Vi kan samtidig konstatere, at vi mere og mere arbejder med eksempelvis salg- og marketingstrategi, digitale strategier, brandstrukturer, strategisk og digital konceptudvikling og internationalisering. Det er projekter, som understøtter vores eksisterende og potentielle kunders rejse op til et næste niveau.

- Og faktum er bare, at meget af det, vi hjælper kunderne med, ikke nødvendigvis bliver til hverken en brochure, en outdoor, et sjovt indslag på SoMe eller et tv-spot.

Hvad med kreativiteten?

Hvad siger jeres kreative ansatte til det?

- Den gode kreative idé er stadig central og mister aldrig sin relevans, men den skal komme i naturlig forlængelse af det marketingstrategiske. Og ikke omvendt.

- Kompleksiteten er øget, og kravene til at tænke og navigere konceptuelt og kreativt ud fra en forretningsmæssig vinkel på kryds og tværs af kanaler, segmenter og eksempelvis landegrænser er derfor også enormt store.

- Det kræver faktisk nogle sindssygt dygtige kreative at levere i det krydsfelt. Og de kreative, vi tiltrækker, er, og skal naturligvis være, med på præmissen om at tænke kreativitet ud fra et mere forretningsorienteret perspektiv.

Men er de så det?

- Ja, ellers var de jo ikke her. Så spillepladen er tegnet op, og inden for den, er der masser af kreative ambitioner og højt til loftet. De kreative har således en enorm stor rolle på bureauet og ift. kunderne. Og jeg er meget opmærksom på at magien netop kommer i samarbejdet med de kreative og kunden.

Ok, hvis I ikke er et reklamebureau, hvad er I så?

- Vi har arbejdet på at definere en ny kategori…

Hvad kalder I det så?

- Sunrise – The Commercial Transition Agency

Det må du vist lige uddybe?

- Vi går til markedet som uundværlig løftestang, når et brand eller en virksomhed skal flyttes til et nyt niveau. Vi vil være den bedste partner til de virksomheder, som er på vej op. Står du over for en transformation af den ene eller den anden slags, så kan vi rådgive i, hvorledes denne skal gennemføres ud fra et marketingstrategisk potentialeperspektiv.

Men sælger I så konsulentydelser eller reklameløsninger?

- Vi sælger resultater. Det er jo det, det handler om, fastslår Simon Hertz.

Alliance med specialistbureauer

Det lyder ambitiøst. Hvordan kan I som et bureau med jeres størrelse levere det?

- Vi har ryddet op på hylderne og indskærpet vores produktpalette til tre overordnede kategorier: consulting & strategy, communication & creative og technology & production.

- Vi har dog også indset, at vi vanskeligt helt selv kan mestre alle disciplinerne. Derfor har vi udviklet og oprettet partnerskabet Open Garden med blandt andre UserTribe, Caspari Media, Headnet/1508, Aakjær, og flere andre tilsvarende tunge bureauer.

- Vi tror nemlig på stærke partnerskaber med kompetente specialistbureauer, hvor vi sammen kan skabe de insights og den effekt for vores kunder, som det hele handler om, siger Simon Hertz.

Hvordan reagerer kunderne på disse tiltag?

- Vi oplever, at der er brug for os. Der er brug for et bureau, der er modigere end konsulenthusene, men samtidig mere tænksomme end de traditionelle reklamebureauer. Det har i hvert tilfælde båret frugt indtil nu. Også fordi vi har zoomeet ind på ét segment, som matcher godt til vores nye ”commercial transition strategy”.

Zoomer ind på vækst-virksomheder

Hvad er det for et segment?

- Vi vil gerne samarbejde med de mellemstore virksomheder. Virksomheder som har potentiale og ambitioner om at blive førende inden for deres industri og kategori.

- Tidligere stræbte vi også efter at lande store signaturkunder som Ørsted, DSB og Danske Spil, men det gør vi ikke længere. Vi vil hellere være noget for virksomheder i mellemklassen, der er på vej op eller på vej på en rejse:  En Commercial Transition.

- Der stiller vi altid med et seniorteam – ofte med deltagelse af en af partnerne – så virksomhedernes CEO og CMO får sparring på et højt strategisk niveau hele vejen igennem, siger han.

Sunrise har analyseret sig frem til, at der er tre ting, der betyder noget for forholdet mellem Sunrise og kunderne:

- Det er den gode kemi mellem vores team og deres team, vores evne til at forstå deres forretning og industri og endelig vores evne til at skabe stærke resultater for tilsvarende virksomheder. Det skal vi kunne levere hver gang. Slækker vi på et af disse parametre, så er vi potentielt ude. Det er en god motivationsfaktor, som gennemsyrer hele vores organisation og interne set-up, siger Simon Hertz.

Han betegner – i enighed med partnerne Lars Egtoft og Mikkel Heideby – i øvrigt 2018 som et omstillings-år for bureauet med store investeringer, hvorfor de alle tre vil være tilfredse med et beskedent resultat.

- Vi er i gang med at transformere hele bureauet og vores go-to-market strategi. Vi er optimistiske, men en god portion ydmyghed og dyb respekt for markedet er altid sundt at have med i den umiddelbare begejstring, slutter Simon Hertz.

Nøgletal Sunrise Reklamebureau A/S 2017 (2016 i parentes)

(mio. kr.) 

  • Nettoomsætning: 26,3 (30,6)
  • Resultat før skat: 3,2 (-0,9)
  • Årets resultat: 2,5 (-0,7)
  • Egenkapital: 0,6 (10,1)
  • Gns. antal ansatte: 28 (41)