Det sker ikke hver dag, at et bureau med mange tilfredse kunder og en glimrende indtjening lukker en meningsfuld og lukrativ forretning.

Ikke desto mindre er de tre ejere af Kommunikationsbureauet København, Olof Stenström, Tobias Rosenberg og Sune Bang, blevet enige om at lukke deres fælles projekt efter 10 fornemme år.

– Når man driver et bureau, bruger man 120% af sin tid på det. Det tager al din fokus og tid. Hvis du skal gøre noget andet, kan du heller ikke gøre det med venstre hånd. Derfor kræver det, at vi lukker en dør, før vi kan åbne nye, siger de tre venner, der arbejdede sammen på Propaganda-McCann, men da det bureau lukkede, ville de hverken gå videre i Propaganda/ Mensch eller McCann-delen.

Selv om det er historie, hvorfor gik I ikke videre med et af de to bureauer i 2008?

– Vi ville simpelthen skabe en ny bureau-type. Vi ville gerne drive bureau på en anden måde og virkelig gå i dybden med det, vi dengang mente var vigtigst, nemlig bidrage til en langsigtet påvirkning af samfundet.

– Det kaldes i dag for purpose på kommunikationsdansk, og når man ser på vores kundeliste, synes vi med falsk beskedenhed, at vi er lykkes rimeligt godt med det.

En earn out er bevidst valgt fra

Vi er samlet i de smukke lokaler i Rosenborggade, der blev skabt til KFUM for indsamlede midler og senere i en 10-årig periode husede statskundskab ved Københavns Universitet, for at tage afsked med et stykke nyere dansk bureauhistorie.

Det er da ikke normalt, at man lukker et bureau, som har opbygget en klar position, har en stærk og meget interessant kundeliste, og som altid har haft overskud? I har jo altid været gode til at tjene penge. Flere år faktisk bedst i branchen. Hvorfor sælger I ikke jeres bureau?

– Det har vi også talt om, men det ville kræve et stort tidsforbrug og også et behov for at arbejde måske tre år for en ny ejer – altså gennemføre en earn out. Vi kender ikke så mange eksempler, hvor det har været særligt sjovt i de år.

Jamen hør nu her: Der ville være penge i et salg og en earn out-model, ikke sandt?

– Jo, givetvis, men vi har lige siden, vi stiftede København for 10 år siden, ikke villet lade os styre af penge. Vi ville fokusere på arbejdsindholdet og vores arbejdsglæde – og lade pengene komme ud af det. Det gør vi også nu.

Der er masser af muligheder

Hvad skal I så lave?

– Jamen, det er jo det spændende, som vi skal finde ud af. Vi skal bare gøre København ordentlig færdig først. Vi har stadig opgaver for nogle af vores kunder, og som vi skal gøre færdige.

– Når man lukker en dør ordentligt, så åbner der sig oftest mange nye muligheder – og her finder vi alle tre stor energi i alt det, vi skal. Og samtidig påbegynde en proces og finde frem til, hvad vores kreativitet og kommunikationshåndværk også kan bruges til.

Sune Bang siger på egne vegne:

– Jeg vil gerne finde en måde, hvor jeg også kan få tid til at fordybe mig mere i vores fag og samtidig brede forståelsen for det ud til en bredere målgruppe. Hvilken form og gennem hvilken kanaler, vil vise sig.

Olof Stenström:

– Efter 10 år med fuld fokus på København er det nok tiden, der bliver den største luksus efter sommerferien. At kunne tage mig tid til at mødes og finde nogle nye ligesindede, i og udenfor branchen, er noget, jeg ser meget frem til.

– Kommunikation og kreativitet er blevet meget bredere begreber de seneste år, og jeg glæder mig til at se, hvor dybt kaninhullet er.

Tobias Rosenberg:

– Det, der får mig op om morgenen, og gør mig glad, er og har altid været, at skabe interessante kreative løsninger. Og det er jeg absolut ikke færdig med …  

– Jeg vil stadig arbejde med at skabe kreativitet og forfine det, jeg er god til. Jeg har altid haft en stor trang til at blive udfordret, og jeg glæder mig til at møde nye mennesker og måder at tænke på.

Vil arbejde sammen i fremtiden

Kommer I til at arbejde sammen igen?

– Det tror vi bestemt – bare ikke hver eneste dag og i alle døgnets timer. Vi er stadig de bedste venner. Derfor holder vi vanen tro en stor fest i slutningen af juni for alle, der har været med på rejsen de 10 dejlige år. Denne gang bliver det en afslutningsfest.

– For selvom det jo også er vemodigt at lukke noget, som har fyldt meget i 10 år af vores liv, og at man også godt kan være en smule nervøs for, hvad vi skal lave, så er vi faktisk allermest spændte og glade. Sammen.

Denne signatur er den mest triste i lokalet efter samtalen om lukningen. Olof Stenström, Tobias Rosenberg og Sune Bang virker bare afklarede.

Teamet i København raffinerede begrebet purpose i den danske bureauverden, og så bl.a. tidligt, at det er virksomheder – ikke kun velmenende NGO’er – der kommer til at forandre verden.