NFL, FIFA, BBC, Premier League, Facebook, Adidas og Microsoft. Det var blot nogle af de brands, der deltog ved dette års Leaders in Sport-konference på Stamford Bridge i London, hvor det danske bureau SponsorPeople også var tilstede, for at få ny inspiration og viden om kommende trends indenfor sponsormarketingbranchen.

– Sportens verden rummer et stort kommercielt potentiale. Det skyldes især, at vi befinder os i en medievirkelighed, hvor forbrugerne siger ”nej tak” til de traditionelle reklamer, siger Thomas Badura, CEO hos SponsorPeople.

– Men gennem sponsorater og partnerskaber får brands mulighed for at blive en del af oplevelsen og derigennem opbygge relationer til fans, ved at dele deres passion med dem, fortsætter direktøren, der rådgiver brands og rettighedshavere indenfor strategi, kommerciel udvikling, brand activation og effektmåling.

På Leaders in Sport var der især fokus på, hvordan brands og rettighedshavere kan bruge teknologien og data til udvikling af content, og her igennem skabe ”the ultimate fan experience” og styrke det kommercielle potentiale.

Livestreaming virker

Teknologien giver muligheder for at udvikle nye løsninger, der engagerer fans, bringer dem tættere på oplevelsen og giver dem unikt indhold.

– For få år siden var Twitter den mest almindelige måde for fans at interagere i øjeblikket, uddyber Pernille Vaaben Nielsen, som er specialist i arbejdet med fan engagement og brand activation.

– I dag kan fans dele indhold og følge deres favorit-hold og -spillere live via nye features som Facebook Live, Instagram Stories eller Snapchat, og det giver en helt ny mulighed for at engagere fans på et hidtil urørte niveauer og arbejde med brand activation og udvikling af unikt indhold.

Et eksempel på det er Nike, der tidligere i år benyttede Facebook til live-streaming af Eliud Kipchoges forsøg på at løbe et maraton på mindre end to timer som en del af deres ”#breaking2”-kampagne. Kampagnen leverede et utroligt løft til Nike's produktlancering, hvor løbe-entusiaster world-wide fulgte med på sidelinjen online.

Teknologien udfordrer også de traditionelle broadcast-netværk. YouTube og BT Sports distribuerede Champions League finalerne sidste år, Amazon har live-streamet NFL, mens Facebook senest har indgået en aftale med Fox Sports, om at streame UEFA Champions League kampe via Facebook Live i USA.

Facebook kommer

Til Leaders var der således også udsolgt, da Dan Reed, Head of Global Sports Partnerships hos Facebook, holdte oplæg om Facebooks syn på de kommercielle muligheder i sportens verden.

– Facebook ønsker at hjælpe broadcasters og rettighedshavere med at nytænke distribution, produktion og visning af sportsoplevelser i en digital, mobil og social verden. Senest har de i USA introduceret den nye feature Watch, som er en platform, hvor fans kan live-streame sportsevents og programmer via mobilen, desktop og Facebooks TV app og samtidigt interagere med hinanden, fortsætter Penille Vaaben Nielsen.

Sidst, men ikke mindst, så er Argumented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) to andre teknologier, som også omdefinerer, hvordan fans kan interagere med deres yndlingshold og sport i øjeblikket.

– Snapchats geo-filtre giver fans mulighed for, at de kan bære deres favoritholds hjelm og tilføje realtime live-score. Samtidigt ser vi professionelle sportshold, der tager AR- og VR-oplevelser til næste niveau på stadions.

NBA viser i dag et VR-spil om ugen gennem deres partnerskab med NextVR, mens hold som Golden State Warriors har ”live-streaming-VR-arrangementer” under hjemmekampe, slutter Pernille Vaaben Nielsen.

Data og adfærdsdesign

Med de digitale platforme og sociale medier får brands og rettighedshavere i endnu højere grad også mulighed for at indsamle brugbar data. Data, der giver indsigt i, hvordan fans agerer og opfører sig, og som kan bruges til at give rettighedshavere og brands mulighed for konstant at optimere og forbedre oplevelsen, samt udvikle nye løsninger og tilbud.

Kevin Brilliant, som er adfærdsdesigner hos Chicago Bulls, påpegede dog, at det det ikke kun handler om at få data og viden omkring, hvad der sker, og hvordan det sker.

– Som rettighedshavere og brands i sportens verden, er det afgørende at du også analyserer adfærden og ser på, hvorfor "fans" foretager de valg, som de gør. Det vil give dig indsigter, som du kan bruge i arbejdet med at skabe en bedre fanoplevelse, forklarer Thomas Badura.  

Et eksempel er de fem kærlighedssprog, hvor der kan skabe en direkte kobling til sportens verden:

• Anerkedende ord: Bekræftelse og ”Tusind tak”-øjeblikke fra spillere og ambassadører

• Kvalitetstid: Eksklusive fanoplevelser via pausekonkurrencer og Meet & Greet

• At modtage gaver Ekstra belønning og gave til sæsonkortsholdere

• Tjenester Personlig betjening og Fast Track Lanes

• Fysisk berøring Behind-the-scenes og VIP-adgang

– At være fan er ligesom at være i et forhold. Og i et forhold føler mennesker sig værdsat af forskellige årsager. Med forståelsen for de 5 kærlighedssprog kan du som brand og rettighedshaver udvikle nye løsninger, som får fans til at engagere sig og føle sig værdsat, slutter Thomas Badura.