Ejerskab af data og øget indsigt i medieindkøb er blandt de vigtigste målsætninger i en ny mediestrategi fra et af Danmarks største teleselskaber.

For at opnå det har teleselskabet 3, ligesom datterselskabet Oister, valgt at indgå kontrakt med den danskejede, globale adtech sværvægter, Adform.

Ifølge Adform kan medieindustrien forvente en markant ændring inden for den nærmeste fremtid. De fleste marketingchefer ønsker øget gennemsigtighed på det digitale annoncemarked samt data ejerskab grundet GDPR lovgivningen, der træder i kraft ultimo maj i år. 

 – Der er efterhånden ikke mange, der betvivler, at data i fremtiden bliver et stadig vigtigere aktiv for annoncørerne, siger Claus Østerby, Enterprise Sales Director hos Adform.

– Vi oplever en stigning i antallet af annoncører, der ønsker at indgå kontrakt direkte med sin teknologiudbyder, bl.a. for at sikre sig dataejerskab. Og vi stolte over, at 3 og Oister har valgt at samle deres adtech hos os, og vi ser frem til, sammen med deres mediebureau, at se dem opnå den effekt, der kan komme ud af at integrere flere datakilder i kommunikationen på tværs af kanaler og devices.

Behøver ikke en rumraket

For teleselskabet 3 er transparens og ejerskab af data altafgørende for valget af Adform som tech-udbyder.

– De 3 ting, der har stået højest på 3’s dagsorden er at få ejerskab af vores data, opnå større indsigt i vores medieindkøb samt gøre det muligt for os at skabe langt mere effektiv og relevant kommunikation til eksisterende og kommende kunder, siger Frederik Scholten, Head of Marketing & CRM for teleselskabet.

– Derudover er datasikkerhed en fællesnævner for Adform og for os, og det er en klar fordel, at Adform er klar til GDPR samt ISO27001-certificerede.

– Det har endvidere appelleret til os, at Adform tilbyder en fuldt integreret tech-løsning med adserver, DSP og DMP, der kan skræddersys til vores behov. Det giver os agilitet, at vi ikke skal ud og investere i en rumraket, men i stedet kan komme hurtigt i gang og få værdifulde erfaringer.

Insourcing på længere sigt

Selvom 3 i realiteten kunne vælge at in-source hele det digitale medieindkøb, er det i første omgang ikke tilfældet.

– Her og nu har vi valgt, at mediabureauet eksekverer det digitale indkøb. Dog har vi en klar ambition om også at kunne integrere indkøbet og optimeringen i forretningen indenfor en overskuelig fremtid, slutter Frederik Scholten.

Også hos søsterselskabet Oister ser man frem til det forestående samarbejde.

– Vi har i det sidste år selv stået for eksekveringen af det digitale programmatiske medieindkøb, siger Frederik Jespersen, Head of Marketing hos Oister.

– Det har vi haft stor succes med. Efterfølgende har vi brugt en del kræfter på at kortlægge hele den infrastruktur og de systemer, vi har brug for, og implementere det fulde digitale data-, indkøbs- og målretningssetup - bid for bid.

– Nu glæder vi os til at tage dette næste skridt og bl.a. aktivere de nye muligheder, der ligger i anvendelsen af Adforms Data Management Platform, som den DMP, der passer bedst til vores setup, slutter Frederik Jespersen.