Det er relativt sjældent, at bureauer skifter navn, og når de gør, er det som regel i forbindelse med fusioner eller opkøb. Men ikke altid.

Netop nu er The Orbit Agency, som siden 2015 har markeret sig med vækst og flotte resultater, således i fuld gang med at rebrande sig selv som Orbit Red.

Og det har absolut intet med hverken opkøb eller fusion at gøre. Men hvorfor så?

– Da vi startede Orbit, var vi kendte via vores bureau-erfaring, så derfor faldt det os naturligt, at holde tingene simple i startfasen og bruge Agency som del af vores internationalt klingende navn, siger Thomas Thorstholm, CEO, Orbit Red.

– Men nu, hvor vi oplever stor fremdrift, synes vi, tiden er inde til at sige farvel til ordet Agency, så det ikke begrænser opfattelsen af vores kompetencer, som er bredere end det, et bureau leverer.

– Samtidig er vi vokset ud af vores første lokaler og flyttet midt ind i forbrugernes centrum på Strøget.

Ingen gætterier

Og lige præcis udtrykket ”forbrugernes centrum” er yderst relevant for den rebranding-øvelse, Thomas Thorstholm og hans to partnerkolleger Simon Wooller og David Asmussen, har sat i gang.

For med det nye navn, Orbit Red, ønsker de at positionere sig tydeligere som det, de reelt er: Analyse og integreret bureau i ét.

– Vi startede Orbit, fordi vi ville udnytte begge discipliners styrker, ved at samle dem i en enkelt proces. Vi har lært, at en kommunikations-idé, der er udviklet med Budskabsmodellering ™ både er signifikant mere effektiv og samtidig sikret mod fejl. Processen og vores data erstatter gætterier med forudsigelighed, siger Simon Wooller, der er  Creative Director hos Orbit Red.

Orbit har leveret forbruger-centriske analyser siden starten i 2015. For nogle af deres kunder er de et analysebureau, for nogle et rent reklamebureau. Men de fleste ender med at bruge begge kompetencer.

Nu kunne man forsigtigt indvende, at det vel ikke gør Orbit Red anderledes end så mange andre bureauer, som også efterhånden alle bruger data, ikke sandt?

Men den køber de tre Orbit Red-partnere ikke.

Alle siger de kan, men...

Alle, der har arbejdet som kreativ på et bureau, ved, hvor lidt data rent faktisk bliver brugt bag de lukkede døre, lyder det.

– Mange bureauer fremstår, som om de er hoppet med på data-vognen, men der er en stor forskel på at tale om, hvad man kan, og så gøre det hver dag, siger David Asmussen og tilføjer:

– Hvis du hører serien af buzzwords og bureauernes snak om data, så start med at spørge, hvor de får deres data fra, hvilken form for data, det er – og hvilken proces de bruger for at sikre, at den viden bliver brugt i udviklingsprocessen.

Konkret bruger Orbit Red eksempelvis selv sjældent de traditionelle markedsanalyser, fordi bureauer mener, at deres observationer åbner op for fortolkning – de bløde værdier er deres fundamentale svaghed.

– Vores proces kræver præcis forbruger-respons-data. Den form for data eksisterede ikke, så vi satte os for at producere en helt ny form for data. Man kan nemlig ikke sikre en succes, hvis man arbejder med what-if's og måske'r, siger Simon Wooller.

Kan man ligefrem sige, at I er alene på markedet med det I tilbyder?

– Når folk spørger mig, om vi virkelig er anderledes, fortæller jeg dem om vores værktøjer. Det er jo både en ny type forbruger-responsdata og en datadrevet udviklingsproces, vi arbejder med. Det tror jeg ikke, der er andre på markedet, der gør – endnu, siger Thomas Thorstholm.

Flere farver kan komme til

Han understreger dog, at processerne naturligvis aldrig er bedre end de folk, der arbejder med dem.

– Det stiller krav til de folk, der arbejder med den nye form for data, og det kræver, at alle medarbejdere bliver trænet i processen. Der findes pt. ingen kreative og kun meget få account folk i branchen, der har erfaring med at arbejde data-drevet, siger han og tilføjer:

– Ironisk kunne man mene, at i en branche der prædiker disruption og innovation, arbejder de fleste på samme måde, som de gjorde i de glade Mad Men-dage.

Men tilbage til navnet: Hvorfor i grunden tilføje Red?

– Blå forbrugere er passive. Røde er aktive. Og det er netop den aktivering, vi både bruger data og kreativitet til. Og så ved man jo aldrig, om vi får behov for flere farver en dag til flere afdelinger.

– Det kan være at et produktions selskab, eller en Social Media-afdeling voksede sig så stor, at den skulle kunne stå på egne ben. Og så ville det være naturligt, at de fik deres egen farve.