UserTribe, der er i færd med at disrupte markedet for fokusgrupper, åbner kontorer i London og New York efter sommerferien. Og til at styrke ambitionen er den tidligere senior partner hos Kunde & Co Casper Henningsen ansat som CCO.

UserTribe er en københavnsk virksomhed, der blev stiftet i 2011, og den er vokset stødt hvert år. Nu har UserTribe mere end 550 virksomheder på kundelisten, og derfor er det et naturligt tidspunkt at se ud over landets grænser, hvis væksten skal fortsætte, siger stifter og CEO i UserTribe, Jonas Alexandersson.

– Vi har ansat de første internationale folk, der skal supportere vores afdelinger i London og New York, og vi er begyndt at holde møder med kunder. Det er planen, at vi kort efter sommerferien finder lokaler i London, og at New York følger lige efter, fortæller Jonas Alexandersson.

Tjekker hvad kunderne rent faktisk foretager sig

UserTribes kerneprodukt er et ”customer reality check” af produkter, koncepter, ideer kampagner. Mens den traditionelle fokusgruppe afdækker brugerens meninger og holdninger, kigger UserTribes software brugerne ”over skulderen” og registrerer, hvad de rent faktisk foretager sig.

Det er en decideret disruption af markedet for fokusgrupper, mener Alexandersson, der understreger, at mange virksomheder lige nu fokuserer meget på forskellen mellem kundernes handlinger og svar i undersøgelser – ikke mindst efter Trumps valgsejr i USA.

– Man spørger tit kunderne om, hvad de synes eller tror. Vi har fokus på, hvad kunderne tænker, siger og gør. Og vi har crowdsourcet vores service, så vi hurtigt kan effektuere over hele verden, siger Jonas Alexandersson.

Vi skal væk fra mavefornemmelser

Han understreger, at UserTribes produkt skal ses som meget mere end et redskab til test af færdige produkter og markedsføring.

– 70 procent af vores kunder siger, at de ville ønske, at de havde involveret os tidligere. De får øjnene op for en mere lean og agil tilgang til at udvikle produkter, hvor udviklingen er båret af, hvad kunderne vil have – ikke hvad virksomhederne, tror, de vil have, siger han

– Vi har disruptet metoderne til at forstå kunderne, men den næste bølge bliver at få virksomhederne til at forstå, at de skal involvere kunderne meget tidligere i processen.  Her er der et helt enormt innovationspotentiale for alle virksomheder, slutter han. 

UserTribes metode

• Tilbyder indsigt i kundernes holdning og adfærd inden for 48 timer i et hvilket som helst segment og i et hvilket som helst marked.

• Er baseret på video af kunden, der afprøver ideer og produkter og ”tænker højt”.

• Kommer med konkrete anbefalinger til at optimere produkter, kampagner og ideer.

• No cure. No pay. Målbar effekt eller pengene tilbage.

• Understøtter innovation, processer og beslutninger i virksomheder med kunden i centrum.

UserTribes budskab

• Undgå fejlslagne produkter ved at optimere udviklingsprocessen.

• Inddrag kunderne i marketing og produktudvikling.

• Bring de bedste kundeoplevelser i første række i forhold til kunderne.

• Indret alle kanaler og services efter kundernes behov.

• Vær på forkant med kundens behov og foran konkurrenterne.