Mediebureauer vil være kreative, reklamebureauer vil være digitale og digitale bureauer vil være strateger. Det er stærkt forenklet virkeligheden i de forskydninger, der i disse år præger bureauverdenen.

Men hvor befinder PR og kommunikationsbureauerne sig henne? Ja, et af dem, LEAD Agency, der er gået fra 0-100 km/timen på 10 år, har langsomt udviklet sin egen formel.

Firmaet blev startet ved Kresten Schultz-Jørgensens køkkenbord med ham selv som både strateg og eksekverende kuli. LEAD er i dag et selskab med otte partnere, 40 medarbejdere og kompetencer, der spreder sig langt ud over den personlige rådgivning, der var virksomhedens udgangspunkt.

– Jeg har altid troet på PR som ledelsesrådgivning, siger Kresten Schultz-Jørgensen. ”Det vil sige en medieuafhængig rådgivning af toplederen. Vi gør det nødvendige. Vi er clean-up guys”.

– Derfor var navnet LEAD Agency også logisk. En LEAD Agent er en CIA-officer, der sænkes ned fra en helikopter og får kollegerne ud af junglen. Nogenlunde sådan startede det.

Hvad er det nye?

– At vi fra den lidt frie position har bygget de brede discipliner på. Public Affairs, presserådgivning, krisekommunikation og de store kampagner. I dag er vi stadig medieuafhængige, hvilket formentlig gi´r en vis styrke og troværdighed i rådgivningen. Men vi kan det digitale, pressearbejdet og kampagnerne, når dét er det rigtige for kunden. 

Kulturen er styrken

LEAD Agency bor i dag i Ravnsborg Tværgade, hvor de velindrettede kontorer giver det indtryk, at ikke ret meget er tilfældigt. Lokalerne summer af effektivitet, møblerne er valgt med omhu, indretningen er sket i samarbejde med Paustian og de kreative designere fra Bech & Kinch i Århus.

Er stram styring succesformlen?

– Ja og nej. Det er helt sikkert, at kulturen er vores styrke, og at den ikke er tilfældig. Men vi er jo også fælles om det her. Jeg er stifter, men bestemmer ikke mere end de andre partnere. Jeg er en slags kulturminister. Søren Kaster er direktøren for det hele. Medarbejderne stemmer med fødderne. Hvis vi ikke kan tiltrække og fastholde rigtigt gode folk, kan det hele i princippet være ligegyldigt.

Så er LEAD et frit fællesskab?

– Nej, vi er lige det modsatte. LEAD er meget langt fra at være et kontorfællesskab af kommunikationsrådgivere. Vi har vores definerede værdier, vi uddanner medarbejderne på interne kurser, og vi kunne ikke drømme om at arbejde med hverken kunder eller medarbejdere, som ikke deler det grundlæggende syn på livet. At man skal arbejde hårdt, og at kommunikation handler om at skabe fælleskaber – ikke støj, fordomme og bullshit.

Hvad styrer I efter?

– Vi følger vores værdier slavisk. Det betyder, at vi takker nej til kunder, der bare vil have nem PR uden egentligt formål, og at vi slet ikke bruger tid på folk, der ikke opfører sig ordentligt.

– Kommunikation er en dobbelttydig branche. På en dårlig dag fylder vi verden med støj og forvirring. Og på en god skaber vi klarhed og mening. Man skal være sig ansvaret bevidst, synes vi.

Har I en særlig metode for ledelsen af firmaet og den videre udvikling?

– Vi har altid været ret optaget af den formel, som vi kalder De 3 P’er, og som rigtigt mange internationale brancheanalyser jo bekræfter – position, processer og people. Man skal have en klar position, det vil sige en niche i markedet.

– Man skal have processer, der sikrer et højt bundniveau og ikke bare intuitiv inspiration. Og man skal have people, det vil sige en gruppe af mennesker, der personificerer det hele. Er de tre ting på plads, ja så er væksten bæredygtig, slutter Kresten Schultz-Jørgensen, der i øvrigt netop har optaget tre kvinder i partnerkredsen.

Fakta

LEAD Agency:

• 8 partnere

• 40 medarbejdere

• adm. dir. Søren Kaster

• Bestyrelse: Michael Christiansen (form.), Torsten Hvidt, Niels Kornerup, Søren Brandi

• LEAD fylder 10 år denne måned.

• Adresse: Ravnsborg Tværgade 5 C, 1. sal, 2200 København N.

• Site: www.leadagency.dk