Det er først i 2019, at håndbold-VM for herrer løber af stablen med kampe i både Danmark og Tyskland, men allerede nu er forberedelserne i fuld gang – også på marketingfronten.

Og set med danske briller er der grund til at glæde sig over, at to danske bureauer - kommunikationsbureauet 4.th. og crowdbureauet Cosmic People - er valgt til at stå i spidsen for en vigtig opgave, som denne gang gribes noget utraditionelt an: Udvikling og design af turneringens maskot - via crowdsourcing blandt fans og kreative hjerner fra hele verden.

Målet med hele øvelsen er at øge engagementet blandt fansene, unge som ældre, og invitere dem tættere på, forklarer generalsekretær i Dansk Håndbold Forbund, Morten Stig Christensen:

- Et VM samler tusindvis af fans, som bakker op om deres hold foran fjernsynet og ude i hallerne. Men til herrernes VM i 2019 vil vi gerne have vores fans endnu tættere på, allerede inden festen går i gang. Derfor inviterer vi nu alle over 18 år til, at de kan være med til at designe årets maskot. I stedet for at vi selv tegner en maskot, bruger vi crowdsourcing, så fans fra hele verden kan bidrage med ideer og inspiration i processen.

Øge interessen for sporten

Til at skubbe lidt til de traditionelle processer og tænke markedsføringen af mesterskabet på en fornyet måde har det danske håndboldforbund (DHF) etableret et samarbejde med virksomheden 4.th., hvor direktør Jane Sørensen tillægger opgaven et yderligere formål:

- Jo større engagement og opmærksomhed vi kan skabe omkring mesterskabet, des mere vil sporten smitte af på forældre og unge og øge interessen for at spille håndbold. Én blandt flere fornyelser er, hvordan vi skaber en meget vigtig karakter, nemlig maskotten. Her har vi valgt at hoppe på crowdsourcing-bølgen og invitere fans og kreative sjæle fra hele verden til at være med til at designe mesterskabets maskot, siger hun.

Dansk-tysk samarbejde

Hertil kommer, at det danske og det tyske håndboldforbund har valgt det danske crowdbureau Cosmic People til at facilitere crowdsourcingen i samarbejde med den tyske crowdsourcing-platform 99designs.

Den enkle grundtanke bag crowsourcing er, at flere hoveder tænker bedre end ét, og hos Cosmic People siger Peter Stenbæk, partner og Creative Director, om processen:

- Crowdsourcing til et verdensmesterskab i håndbold er på en måde vores speciale. Vores hjerte banker for popkultur, for den globale tilgang og for en i øvrigt helt nyskabende tilgang til fanpleje, derfor glæder vi os til at folde det ud til så stor en begivenhed. Vi står bl.a. for briefing af crowden, dialogen med kreatørerne og for hjælp med vurderingen af løsningerne.

Alle, der er fyldt 18 år, kan deltage, konkurrencen løber fra den 10. januar til og med 17. januar, og du kan læse mere om, hvordan du deltager på www.handball19.com .