Wunderman A/S, der er selskabet bag Wunderman Scandinavia, har en interessant kommunikations-strategi.

Når man ringer på nummeret til selskabet på Strandboulevarden, siger en nydelig og velskolet damestemme: ”Vent venligst”. Ikke ”Det er Wunderman, vent venligst”.

"Vent venligst" siger hun så 10 gange i træk, indtil denne signatur blev træt.

Kunden i centrum er ikke det mantra, selskabet fremmer endsige efterlever. Og hvorfor mon det? De tjener kassen, gør de, og det er naturligvis kunderne, der betaler.

Da der heller ikke er direkte tlf-numre til CEO Jan Werner eller CFO Martin Saxtorph at finde på sitet, citerer vi et visdomsord fra hjemmesiden:

– There is only one boss. The customer. And he can fire everybody from the chairman and down, simply by spending his money elsewhere. Det var Sam Walton, Wal-Mart chefen, der sagde det i 1977.

Og hvorfor ville vi så gerne snakke med Wunderman? Fordi direct marketing-specialisterne har afleveret et 2016-regnskab, der viser en toplinje på 155,7 mio. kr., der er vokset med små 40 pct. fra 2015.

Bundlinjen er vokset med knap 75 pct. på et år til 44,2 mio. kr.

Vi ville naturligvis gerne vide, hvad AdPeople, der jo blev lagt ind i selskabet som Wunderman Productions, bidrog med til bundlinjen, men mon ikke det ligger i størrelsen 15 mio. kr.?

Desuden er der selskabets andre skandinaviske divisioner, der formentlig også har bidraget pænt til væksten, men det kan vi altså ikke få at vide.

Wunderman lever altså smukt, godt og nydeligt, og har anlagt en markedsstrategi, der kan formuleres således: ”Den der lever skjult, lever godt.” Mon de anbefaler deres kunder at gøre det samme?

Nøgletal Wunderman A/S 2016/ 2015

(mio. kr.)     

Omsætning:                                          155,7/ 111,6

Resultat:                                                 44,2/ 25,3

Antal medarbejdere:                            182/ 140

Efter vores oplysninger beskæftiger Wunderman i dag langt over 200 medarbejdere.