Det startede lidt stille ved VM i reklame i Cannes i år, set med danske øjne.

Faktisk var det længe kun UncleGrey, der hentede løver hjem, hvilket bureauet så i øvrigt også gjorde ganske grundigt med tre gange bronze sammen med tre forskellige kunder.

Men på falderebet skete der pludselig en masse: I går vandt Very således den første danske guld-løve i fire år - for Ford-casen ”The Family”, som Very har kreeret sammen med Mindshare, New Land og Be On.

Og lørdag aften var det den danske instruktør Martin de Thurahs tur til at feste: Han vandt nemlig sammen med det amerikanske bureau Droga5 og sports-brandet Under Armour den fineste pris, der overhovedet uddeles ved festivalen: En Grand Prix.

Prisen blev givet for filmen med svømmestjernen Michael Phelps i serien ”Rule Yourself”, som vi tidligere har omtalt her på sitet, og den sjældne pris blev endda givet i netop kategorien Film Craft/Direction, hvilket betyder, at den er rettet direkte mod den danske instruktørs flotte arbejde.

Det var da også ham, der løftede trofæet på scenen i Cannes lørdag aften, som det ses på fotoet over artiklen.

Ud over den flotte Grand Prix vandt Martin de Thurah og Droga5’s film for Under Armour sammenlagt tre guld-løver og fire sølv-løver i Film Craft. Plus en bronze for serien som helhed i sub-kategorien Visual Effects.

Og så var der da også lige en guld og en bronze i Film-kategorien, hvilket samlet set bringer casen op på en Grand Prix, fire guld-løver, fire sølv og to bronze-løver.

Følg med her på sitet på mandag, hvor vi bringer en opsamling over årets Cannes Lions - set med danske øjne.

Tjek vores Twitter-feed og se selve prisoverrækkelsen på scenen i Cannes - og nyd så lige Martin de Thurahs Grand Prix-vinder for Under Armour her.