Verden har rykket sig, men er de danske annoncører og bureauer flyttet med? Ikke hvis vi kigger på løve-høsten indtil videre.

To danske bronzeløver, 14 shortlister til danske bureauer, tre finalepladser til Lego for indsendt arbejde udført af fremmede folk og en løve til Coloplast for ”DNA Design Book”, udført af London-bureauet Native Design.

Svenskerne med Forsman & Bodenfors, INGO Stockholm og Prime Stockholm i spidsen slæber metal til huse (+20 løver, heraf to Grand Prixer), så de glemmer, at Zlatan snart har spillet for sidste gang i den blågule dragt.

– Jeg skal ikke kloge mig på bureauernes motiver, men man kan ikke vinde, hvis man ikke sender ind og er til stede, siger Lars Larsen fra Kilo, der er jurymedlem i Product Design.

– Man bygger jo erfaring på erfaring, og vi bør tage os tid og pengene til at vise verden, hvad vi kan. Det gjorde Arne Jacobsen med ”Ægget” og Ph via lamperne, den arv står vi andre på og nyder godt af i dag.

– Jeg har jo ikke set samtlige danske indsendelser, men jeg forsikre for, at ressourcer investeret i præsentationer kommer godt igen. Jeg har set for mange arbejder, der er solgt meget dårligt til juryen, og når man går hundredvis af cases igennem hver dag, skal man gøre sig umage med ”indpakningen”, vurderer Jakob Stigler, nordisk CEO hos AOLs videoaktiveringsselskab Be On Nordics, der var jurymedlem i Promo & Activation.

Be On har i øvrigt vundet en guldløve for ”SK-II” kosmetikken, og han kæmper i øjeblikket for at få anerkendt af Cannes Lions, at Be On også var partner på F&B Grand Prixen om Coops økologi. Forsman & Bodenfors nikker og bekræfter, når vi spørger, om det kan være rigtigt.

Gammelt analogt brand går Digital

I Mobile, en relativ ny, fuldt digitaliseret kategori, løb et ældgammelt og analogt medie med Grand Prixen. New York Times kæmper som alle andre mediehuse i en digital tidsalder, så:

– Når et gammelt brand fornyr sig, og gør det så konsekvent med en relevant anvendelse af Virtual Reality, aftvinger det respekt. Og ved at involvere partnere som General Electric og Mini anviser NYT endnu et skridt i retning af empatisk og involverende kommunikation, som sætter en standard for fremtiden, sagde jurypræsident Malcolm Poynton, global kreativ direktør hos Cheil.

Han tilføjede, at vi stadig kun har set cirka halvdelen af, hvad Mobile magter for markedsføring, og derfor var han spændt på, hvordan NYTs ægte anvendelse af VR vil positionere det 165 år gamle medie.

I Mobile vandt svenskerne en guld- og fire bronzeløver, anført af INGO Stockholms ”the Swedish Number”. De tæller mest Grand Prixer og guldløver, gør vort dygtige broderfolk.

Legoland i Florida vandt en sølvløve

Og så til en ældgammel kategori, nemlig Media. Her er vi nødt til at fremhæve Legoland Florida, der lagde et figenblad over skammen ved at vinde sølv, via assistance fra bureauet VML New York.

Men ingen var i nærheden af at matche Burger Kings solide erobring af agendaen med McWhopper. Siger vi 8,9 milliarder media-impressions opnår man jo det, kampagnen også handler om, nemlig udstille McDonald’s konservatisme og manglende humor.

– Vi skal gifte data + teknologi med kreativitet, og det gjorde McWhopper kampagnen i den grad. Når milliarder læste og hørte og så kampagnen og millioner lavede deres egen McWhopper, skabte Y&R New Zealand en genial kommunikation, sagde jurypræsidenten Nick Waters, CEO for Dentsu Aegis.

Og svenskerne: Ja, de nappede en guld-, to sølv- og to bronzeløver. Den med guldmanke skabt for Lidl af INGO Stockholm.

Skræddersyet content til alle kanaler

Cyber udvikler sig konstant, fortalte Chloe Gottlieb, Executive Creative Director hos R/GA.

– Idéer skal virke 24/7 i en verden, hvor vi skaber store kampagner for de største brands via Hackatons på en uge.

Den ene Grand Prix gik til Justino, en kampagne for et spansk lotteri, der er født digital, og hvor content er skræddersyet til hver eneste kanal.

Den anden Grand Prix gik til ”The Next Rembrandt”, der viser, hvad kan skabe med data, hvis man tænker sig om. Og som Chloe Gottlieb også sagde, ”skræmmer os ved konsekvenserne.”

Kan teknologien erstatte kreativiteten, bare fordi man ved at studere massive mængder data kan genskabe et Rembrandt maleri via en 3D-printer?

Men som ING, den hollandske bank, der investerer tungt i alle ”Next-muligheder”, afvæbnende sagde. Hvis man kan male Rembrandt i år, hvad kan man så gøre om fem år? Det er den slags, vi investerer i.

Ingen hernede i Cannes tror dog på, at kreative bliver arbejdsløse. De får snarere mere tid til at positionere sig og deres craft-evner, når maskiner overtager alle sure opgaver.

Svenskerne fik et magert år ud af Cyber: 1 guld- 1 sølv- og 1 bronzeløve. Tag den, I jävla svenskere.

Videre til Creative Data, der ved at forenkle det komplekse knytter data og kreativitet sammen. Og ja, det var igen ”The Next Rembrandt”, der toppede bedømmelsen.

Og da man ikke giver GP’en væk til hvem som helst – Cannes uddelte ingen Grand Prix i Creative Data sidste år – fik Rembrandt van Rijn stående ovationer.

– Data is the Painter, creativity is the Bruch, sagde Tash Whitmey, Havas helias CEO, og jurypræsident.

Google Deepmind kigger ind i fremtiden

Innovation er en af de sværeste kategorier at bedømme, og eksterne slås med næb og klør for deres Hasan.

Grand Prixen gik til ”Go”, der kinesiske svar på skak, der tager fem minutter at lære, og et liv at raffinere.

Alphago hed indsendelsen, skabt af Google med Google Deepmind ekspertisen i London.

– Potentialet for samarbejdsmuligheder mellem menneske og maskine er enormt. Co-operation og co-creation ligger her, sagde jurypræsidenten Emad Tahtouh, direktør for Applied Technology-divisionen hos Finch.

Sverige vandt ikke en eneste missekat i Innovation.