Hvis man mailer til Casper Mandrup, der er Art Director hos Zenith, Publicis Media, i disse dage, så får man en Out of Office-mail med ordlyden: Thank you for your email. I'm on safari in Cannes chasing lions ;)

Og nu har han fået nedlagt sit bytte, kan vi fortælle.

Sammen med Fie Lyster, Creative and Social Media Manager sammesteds, har Casper Mandrup netop scoret sølv i Cyber-kategorien ved årets udgave af ungdomskonkurrencen ved VM i reklame, Young Lions.

Briefen gik på at skabe en løsning for den globale organisation RED, der arbejder for at bekæmpe HIV og AIDS. Eller helt præcist: To inject (RED) into the shopping experience and at the same time inform people about the impact of buying red.

Organisationen samarbejder med en række brands, som fremstiller produkter i den røde farve – fx Apple – og hver gang man køber et rødt produkt, støtter man organisationens arbejde, og opgaven til Young Lions deltagerne var at levere en løsning, der kunne fange unge millennium-forbrugere i en købssituation og få dem til at træffe det rigtige valg.

- Vi valgte en enkel løsning baseret på Google, for hvad gør du hvis du skal købe noget i dag? Du googler, siger Fie Lyster Nielsen.

Hård konkurrence

De to danskeres løsning fungerer på den måde, at en google-søgning på et produkt i en bestemt farve – fx en hvid iPhone – giver et resultat i den røde farve i stedet. Naturligvis koordineret med Google.

Så hvis du skriver ”white iPhone” kommer Gogle op med ”Did you mean red iPhone” og resultater for denne søging – plus at der i højre side på søgning ligger annoncer for netop den røde iPhone.

- Vi tænkte faktisk først, at det måske var for enkelt, men det var det jo tydeligvis ikke, lyder det fra de to glade danskere fra Cannes.

Fie Lyster og Casper Mandrup var i øvrigt i hård konkurrence, idet netop Cyber-kategorien med deltagere fra 46 lande var det største i år, og der var neglebidning til det sidste, fortæller de:

- Vi skulle have haft besked om vinderne klokken 11, men juryen var 20 minutter forsinket, og sagde bagefter, at niveauet havde været virkelig højt. Det gør det jo næsten endnu federe. Ikke mindst fordi der sidder topkreative fra fx Droga5 i juryen, så man er jo næsten helt starstruck.

Men selv om Fie Lyster Nielsen og Casper Mandrup naturligvis skal ud og fejre den flotte præstation i Cannes, så bliver fagligheden og muligheden for spændende internationalt input ikke glemt:

- Ja, vi skal da helt sikkert ned til dansker-stranden i eftermiddag, og vi glæder os også til at møde nogle af dem, vi kender hernede, men først har vi lige et par talks, vi gerne vil høre, lyder det fra de to nykårede sølvvindere i Cannes.

Vinderne i fem kategorier ved Young Lions – Print, PR, Media, Cyber og Design - er afsløret. Der resterer nu to kategorier: Marketers, der finder de tre vindere på fredag, og Film, der afslører vinderne på festivalens sidste dag, lørdag.

På pdf'en herunder kan du se Fie Lyster Nielsen og Casper Mandrups vinderløsning.