Om bare tre måneder samles kreative fra hele kloden i Sydfrankrig – nærmere bestemt i  Cannes - for at kåre det forgangne års bedste cases i disciplinen kreativ kommerciel kommunikation.

En fast del af festlighederne er ungdomskonkurrencen ”Future Lions”, som netop har åbnet for indsendelser.

Dette års tagline er ”Beyond”, og briefen lyder traditionen tro sådan her:

- Connect audiences to an idea from a global brand in a way not possible three years ago.

Der udpeges fem teams som vindere af konkurrencen – og alle får fri adgang til dette års Cannes Lions-festival, ligesom deres vinderprojekter præsenteres på scenen i Debussy Teatret ved Palais des Festivals den 21. juni.

Her får vindernes også overrakt trofæet - den eftertragtede gule gummiløve – og der er fine danske traditioner at leve op til.

Flere danske vindere

Både i 2010, 2013, 2014 og 2015 var der således danske vindere blandt de få udvalgte.

I 2015 var det Louis Meyer - dengang Miami Ad School Europe i Hamburg, i dag Creative Fellow/Copy (stipendiat) hos AKQA i New York - som sammen med sine team-makkere Elton Rhee og Ludvig Pehrson vandt for deres Chromebook_type-idé.

I 2014 var det danske Mathias Trads - dengang studerende på den britiske kreative skole School of Communication Arts 2.0, i dag Copywriter hos Ogilvy & Mather i London - der sammen med sin makker, svenske Adam Radi, modtog en gummi-løve for ideen ”Passion is Power” for IBM.

I 2013 var det danske Caroline Escobar - dengang Miami Ad School i Hamborg, i dag Creative hos Bates Y&R i København - som sammen med sin makker Alejandro Ladeveze vandt en fremtids-løve for projektet ”Keep-It”.

Og i 2010 var der hele tre danske vindere: Det skete da Nicolai Villads og Peter Ammentorp, der dengang gik på DJMX Kreativ Kommunikation, vandt for deres bidrag ”A Penquins Tale”, og Thomas Ilum, der sammen med sin makker Vera Karpova, vandt for ”Change for Change”.

Google partner igen

Future Lions-konkurrencen er opfundet og drevet af reklamebureauet AKQA - i øvrigt mens danske Lars Bastholm var CEO på bureauet - og konkurrencen bliver større og større år for år:

I de senere år har dommerne modtaget op mod 2.000 bidrag fra 60+ forskellige lande.

Google er igen i år officiel partner på konkurrencen.

Så på med tænkehatten – og følg med på fremtidsløvernes hjemmeside, på AKQA’s Facebook-side, Twitter og Instagram.

Der er deadline for indsendelser den 12. april klokken 18 BST.