Man kan godt vinde på opløbsstrækningen, hvis slutspurten sættes ind i tide, og de danske produktionsselskaber slog til, da muligheden opstod.

Vi taler om Film Craft-kategorien, hvor de ypperste professionelles touch er til peer-to-peer-bedømmelse.

Og i denne fine disciplin huggede New Land og Bacon til.

New Lands arbejde for Det Kgl. Teater, indsendt sammen med Wichmann/Schmidt, vandt en sølv- og en bronze-løve for det ypperlige filmhåndværk, der kan nydes i ”Mash Up”.

Fornemme farver, en tempereret fart og ikke mindst en sublim lydside løfter fortællingen.

Bacon, der reelt har været med på podiet et utal af gange, havde denne gang selv sendt momondo-filmen ind, og selv om de fleste 

danskere kender den til hudløshed – lige som resten af kloden – har den nu også vundet metal, bronze, ved VM i reklame for håndværket.

– Det er fremragende af Bacon og New Land, og jeg er så glad for, at professionelt håndværk og fagligheden får et fortjent skulderklap, sagde formanden for Produktionsforeningen, Christian Bévort, der ikke havde sendt ind i Film Craft, men først får Moland Films arbejde for TV 2 bedømt i morgen i konge-kategorien Film.

Van Gogh fik en Grand Prix for et soveværelse

Med andre ord løb Danmark med tre løver denne 5. ”rigtige” Cannes-dag, thi der var ikke statuetter i Radio, Digital Craft og gigant-disciplinen Creative Effectiveness.

I denne aldeles fornemme kategori vandt ”Van Gogh’s bedroom” skabt for the Art Institute, Chicago, af Leo Burnett Chicago og med Ravenwood Studios og Starcom som sidekicks.

Genistregen her var ikke kommunikationen, men idéen med at linke til Airbnb, der boostede kommunikationen for et enkelt værelse i en enkelt by ud i alle globale kroge.

Og set fra et Creative Effectiveness synspunkt, udløste idéen en indtjening på 4,5 mio. dollar på den helt korte bane for en udgift på 500.000 dollar. Vi taler om en ekstra, kontant indtjening og 150.000 turister igennem svingdøren i Chicago.

De tal nævner ikke indtjeningen på den lange bane, for kommunikationen er stadig effektiv, ikke mindst i lyset af de 14 Cannes-løver sidste år, og de Clio-triumfer og Epica-Awards, der fulgte lanceringen.

I Radio kategorien var UncleGrey i spil med to finale-nomineringer, men det blev desværre ikke til noget. De ægte engelsksprogede radioreklamer har alt andet lige en enorm fordel, og her løb ”Repeat the punchline” for KFC, skabt af Ogilvy & Mather, Johannesburg, med Grand Prix’en.

Digital Craft Grand Prix’en gik til Analog London, der skabte en real-time Virtual Reality video for Björk, hvor Danmark havde Hello Monday i finalen. Det giver ingen mening at vise filmen uden VR-udstyr, så tjek den selv ud, når I får chancen.

Dansk løve-høst indtil videre

Samlet set efter torsdagens prisuddeling, er løve-høsten oppe på 19. Her er de dygtige danskere:

PR – 5 løver

Guld: The DNA Journey for momondo - & Co

Sølv: The DNA Journey for momondo - & Co

Sølv: The DNA Journey for momondo - & Co

Guld: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds

Sølv: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds

Promo & Activation – 2 løver

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights - UncleGrey

Bronze: All That We Share for TV 2 - & Co

Cyber – 5 løver

Guld: Alt det vi deler for TV 2 - &Co.

Bronze: Alt det vi deler for TV 2 - &Co.

Bronze: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds  

Bronze: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Bronze: The DNA Journey for momondo - & Co

 

Direct – 1 løve

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Media – 2 løver

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Sølv: Name Change for Spar-kæden – Another

Entertainment – 1 løve

Sølv: Alt det vi deler for TV 2 – &Co.

Film Craft – 3 løve

Sølv: Mash Up for Det Kgl. Teater – New Land + Wichmann/Schmidt.

Bronze: Mash Up for Det Kgl. Teater – New Land + Wichmann/Schmidt.

Sølv: The DNA Journey – Bacon.