Allerede da Danmarks største awardshow, Creative Circle Award, gjorde resultatet af 2017-prisuddelingen op, fik vi et hint om, at året kunne være på vej til at blive noget særligt.

Mere end en fordobling af antallet af Guld-cirkler blev det til – 25 styk mod 11 sidste år - og forventningerne til juni måneds resultater på den internationale scene, VM i reklame i Cannes, blev indfriet og mere til.

I weekenden stod det klart, at årets høst ved selvsamme begivenhed landede på hele 22 danske løver – heraf endda tre af guld – på baggrund af imponerende 46 shortlister.

Sammenholdt med de to foregående år et helt usædvanligt resultat:

2017: 46 shortlister – 22 løver

2016: 18 shortlister – 4 løver

2015: 20 shortlister – 9 løver.

Et kvantespring

Og det er i høj grad også et resultat, der vækker jubel hos Creative Circle, hvis formål det er ”at højne de kreative standarder” i Danmark.

- Som formand for Creative Circle kan man kun glæde sig. Vi har over de seneste par år taget et kvantespring fremad, og det kreative niveau i Danmark er højere nu end nogensinde. Tallene taler deres eget sprog, og nu kan vi se det både nationalt og internationalt, siger Dorte Nielsen, formand for Creative Circle og tilføjer:

- Det er imponerede godt gået af de danske bureauer og annoncører. De skal have en kæmperos for at have leveret kreativitet i verdensklasse. 

Dorte Nielsen peger på, at udviklingen også ved Creative Circle har været tydelig:

- Generelt havde bureauerne i år en større tro på egne arbejder, hvilket jo bl.a. fremgik af, at der også her blev sendt mere ind end tidligere. Til jurydagen konstaterede vi et utrolig højt niveau blandt de indsendte arbejder. Og resultatet var jo tydeligt: Der blev givet mere guld i år end nogensinde før.

Guld ved Creative Circle

2017:   25

2016:   11

2015:   15

2014:   14

Hvorfor ser vi dette billede nu, tror du?

- Det er der flere årsager til. En af dem er, at det går bedre for erhvervslivet, og det betyder naturligt nok, at god kreativitet efterspørges. Der er kommet en klar anerkendelse af, at god kreativitet er effektiv, og derfor mener jeg også, at annoncørerne skal have stor ros. Virksomheder som fx momondo, Spies og TV 2 har jo imponeret helt ud over det sædvanlige, siger Dorte Nielsen og tilføjer, at også flere års talent-arbejde nu bærer frugt:

- Talent-tilførslen til branchen har været rigtig god over en lang årrække – og jeg er ikke i tvivl om, at det har været med til at sikre den sejr for dansk kreativitet, som vi har set i år. Og det lover godt for fremtiden, slutter Dorte Nielsen.