Mere vil have mere, og på en dag, hvor danske bureauer ”kun” vandt tre sølvløver, ville en ægte dansk pessimist nyde det, som ”a pig rolling in lukewarm shit” … som de siger på et andet kontinent.

Hvis realismen pludselig indfinder sig, så er tre sølvløver ganske fremragende, thi den totale danske høst er nu på 15 løve-statuetter, et historisk højt resultat ved VM i reklame, hvor over 41.000 cases bedømmes.

Og heldigvis er en ny, fræk dreng i klassen dukket op. Another vandt nemlig en sølvløve i Media for arbejdet med navneændringen for Spar-kæden.

The Usual Suspects var naturligvis også med. &Co og Moland Film poppede op og ”stjal” en sølvløve for ”Alt det vi deler” i Entertainment, mens UncleGrey også vandt sølv for ”Drag Drop & Go” for Cheapflights i Media.

Det eneste, vi ikke måtte røre, var navn og logo, men så …

Lad os først høre, hvad den nye dreng i klassen har at sige?

– Vi er naturligvis helt oppe i skyerne af glæde over at vinde en sølvløve i Media blandt så mange dygtige kolleger, siger Thorkild Bjerre, co-founder og kreativ direktør hos Another.

– Og det morsomme er, at vi helt tilbage, da vi blev briefet om opgaven, som eneste betingelse fik at vide, at det eneste, vi ikke måtte røre ved, var logoet og navnet. Men så begyndte vi at arbejde på sagen.

Hvad skete der?

– Briefen lød på nyt purpose og payoff, og det viste sig hurtigt, at Spar-kædens kunder spontant sagde, at de handlede hos Kurt, Flemming osv., altså de handlede lokalt. Det ændrede jo en del på betingelserne og løsningen.

– Så den lokale forankring af Spar-kæden gav nærmest sig selv, og derfor er det logisk og kommunikerbart at ændre navnet og dermed logoet. Heldigvis var kunden modig nok til at se det, der i mange andre sammenhænge vil anses som det rene kætteri.

Er der en læring gemt i processen?

– Helt klart. Ofte bruger vi mange kræfter på at opfinde noget nyt – og det er sådan set i orden. Men somme tider skal vi ikke ”opfinde”, men bare ”finde”, og Spar-kædens navne-skifte er reelt båret af indsigten, som forbrugerne har leveret, slutter Thorkild Bjerre.

Professionelle er bedre end amatører

På vej hjem efter en øjenåbner af et foredrag med Ray Kurzweil, det tætteste vi i dag kommer en Thomas Edison, ramler redaktøren ind i Asger Leth, instruktøren af ”Alt det vi deler” og Christian Bévort, stifter og direktør hos Moland Film.

Begge er ikke overraskende rigtig glade for, at ”Alt det vi deler” får endnu et skulderklap i Cannes, men som Bévort pointerer:

– Det gør mig ekstra glad, når de mest præmierede film hernede – for momondo og TV 2 – er skabt af professionelle produktionsselskaber, og ikke af annoncører, der tror, de kan opnå samme kvalitet ved at producere filmene selv inhouse, siger Bévort med tungen godt ude i den ene kind.

Ud over at være direktør i Moland Film, er han samtidig formand for Producentforeningen, så hans blik for, at TV 2 og momondo har brugt ”rigtige instruktører”, er skræddersyet i den bedste mening.

Stemningen var til tider lidt højstemt …

Asger Leth havde også julelys i øjnene på grund af de mange skulderklap fra professionelle ligemænd.

– Krisen lærte os, at vi ikke bare kan arrangere et foto-shoot over otte dage under luksuriøse forhold. Det spændende har været at konkurrere mod virksomheder med meget store budgetter og se, hvad vi magter for små penge.

Og det gjorde I med ”Alt det vi deler”?

– Filmen blev skudt på én dag med fem kameraer og nærmest i et hug. Jeg vil gerne indrømme, at stemningen til tider var lidt højspændt, når 80 mennesker fór rundt imellem hinanden. Men det må ikke lyde som om, vi sjuskede os igennem processen.

– Forud var jo gået måneders tankevirksomhed og andre forberedelser, men ”Alt det vi deler” blev skudt på én dag, og det antyder, at vi jo ikke havde mange skud i bøssen, der kunne tages om, slutter Asger Leth.

Hans fremragende instruktion er også et hip til de bureauer, der græder over, at danske annoncører ikke bruger menneskepenge på deres kommercielle kommunikation. Det kan med andre ord lade sig gøre, at levere i verdensklasse, hvis man har viljen og talentet.

Og som Bevort siger: ”Hvis man bruger professionelle folk”.

Dagens sidste delinkvent var, som det allerede er afsløret, UncleGrey, og hermed fik Cheapflight-arbejdet ”Drag Drop & Go” den foreløbigt fjerde løve med hjem til Danmark.

Og vi vender tilbage til Ray Kurzweil og hans tanker om fremtiden senere. Det er det lange lys, denne 69-årige futurist har tændt. Og pæren lyser bestemt blændende endnu.

Dansk løve-høst indtil videre

Samlet set efter onsdagens prisuddeling, ser løve-høsten således ud:

PR – 5 løver

Guld: The DNA Journey for momondo - & Co

Sølv: The DNA Journey for momondo - & Co

Sølv: The DNA Journey for momondo - & Co

Guld: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds

Sølv: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds

Promo & Activation – 2 løver

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights - UncleGrey

Bronze: All That We Share for TV 2 - & Co

Cyber – 4 løver

Guld: Alt det vi deler for TV 2 - &Co.

Bronze: Alt det vi deler for TV 2 - &Co.

Bronze: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds  

Bronze: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Direct – 1 løve

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Media – 2 løver

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Sølv: Name Change for Spar-kæden – Another

Entertainment – 1 løve

Sølv: Alt det vi deler for TV 2 – &Co.