Det går den rigtige vej med den danske shortliste-høst ved Cannes Lions: Fra to styk søndag, over et kedeligt nul mandag, til fem i går – og med onsdagens shortlister kom yderligere 12 til.

Dermed har danske cases - efter offentliggørelse af 24 ud af 26 kategorier - indtil videre opnået 19 shortlister, fordelt på seks bureauer.

Det er kategorierne Creative Data, Film, Direct, Media, PR, Product Design og den nye Social & Influencer, der har publiceret listerne over årets finalister, og de bringer gode nyheder for &Co., Uncle Grey og Vice/Virtue Scandinavia.

I PR finder vi tre danske shortlister: To til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden og en til Mensch for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways.

I Direct er der ligeledes tre danske shortlister: En til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden, en til Uncle Grey for Local Business Never Looked so Good for Canon Danmark og en til Vice/Virtue Scandinavia for Like What You Hate.

I Media finder vi to danske shortlister: En til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden og en til Uncle Grey for Local Business Never Looked so Good for Canon Danmark.

I Social & Influencers er der ligeledes to danske shortlister: En til Uncle Grey for Local Business Never Looked so Good for Canon Danmark og en til Mensch for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways.

I Film finder vi en enkelt dansk shortliste: Den går til &Co. for Find Yourself for Miinto.dk.

Og endelig i Creative Data er en enkelt dansk indsendelse meget fornemt vekslet til en shortliste: Det drejer sig igen om Vice/Virtue Scandinavias case Like What you Hate.

Med gårsdagens fem shortlister og søndagens to er Danmark nu i alt oppe på 19 finalepladser fordelt på seks bureauer som følger:

- &Co. – 8
- Uncle Grey – 3
- Vice/Virtue – 3
- Mensch – 2
- Hjaltelin Stahl – 2
- Very – 1