En af landets største annoncører, Danske Spil, opruster nu sin digitale marketingindsats markant via en aftale med den amerikanske softwaregigant Oracle om Digital Marketing Platformen (DMP’en) BlueKai

Det skal naturligvis gerne føre til en markant bedre kundeoplevelse for Danske Spils spilleglade kunder, forklarer Jesper Thyssen, Digital Manager hos Danske Licens Spil.

- Vi ved, at der er et kæmpestort uforløst potentiale i brugen af førsteparts data. Derfor er vi i Danske Spil rigtig stolte over, at vi og Oracle lige inden årsskiftet indgik aftale om Oracles BlueKai DMP, som vi nu er i fuld gang med at implementere, siger Jesper Thyssen.

DMP'en analyserer et væld af såvel første- og tredjeparts data om kunder og kampagner, og marketingafdelingen kan bruge disse til skræddersy personlige beskeder til brugere på det helt rigtige tidspunkt i købsprocessen, hvilket kan ske i stor skala ved hjælp af bl.a. Programmatic, RTB, SoMe, Content Marketing og andre digitale marketingdiscipliner.

En kommunikativ revolution

Den viden skal revolutionere Danske Spils kommunikation. Først på de digitale og sociale kanaler og på længere sigt offline, fortæller Jesper Thyssen.

 - Med 4.000 forhandlere med digitale skærme rundt om i landet er potentialet kæmpestort, så her vil vi naturligvis også gerne imødekomme vores kunders ønsker, siger han.

 - Massekommunikation er på ingen måde død, og TV fylder stadig meget i Danske Spils marketinginvesteringer, men i fremtiden vil vi gøre det markant anderledes, fortsætter Jesper Thyssen, der også peger på, at Danske Spil på denne måde får ejerskab over egne kundedata, der ikke længere overlades til et mediebureau, fortsætter han.

Det betyder bl.a., at Danske Spil kan ramme relevante personer mere præcist med sin kommunikation og undgå – hvilket er vigtigt for Danske Spil i bl.a. CSR-øjemed – at sprede sine reklamebudskaber til personer under 18 år og registrerede ludomaner.

At valget faldt på Oracles platform og ikke fx Adforms eller Wundermans alternativer, hænger bl.a. sammen med, at BlueKai er en rendyrket DMP, der er født som en sådan, og at Danske Spil har andre Oracle-produkter i sin it-infrastruktur, hvilket letter integrationen af data mellem de tidligere adskilte siloer, salg, marketing etc.

Begejstret marketingchef

Også Søren Nielsen, der er marketingchef i Danske Licens Spil, ser frem til at arbejde med data på en ny måde:

 - Der er slet ingen tvivl om, at dette er det største innovative skridt, vi har taget rent teknologisk i Danske Spil-marketing igennem de seneste mange år. Vi bliver vel en af de første, store aktører på det danske marked til at gå ”all in” på brugen af førsteparts data, siger han og slår fast:

 - Vi kan nu sortere i produkterne og budskaberne, så kunden kun bliver eksponeret for det, der er relevant for ham eller hende. Det stemmer alt sammen rigtig godt overens med vores ambition om at levere den bedste kundeoplevelse på markedet.

I de seneste 12 måneder har han og Danske Spil udvidet det digitale team med en Programmatic Manager og en Digital Planner, fortæller han. 

Bureaupartnere med på rejsen

 - Udover en intern oprustning må vi også sige, at hvis ikke vores mediebureau Vizeum og reklamebureau Black Rabbit havde været indstillet på denne ændring i måden at samarbejde på, ville det ikke være muligt for os at gøre dette. For brugen af data skal nu tænkes ind fra første kreative brief til eksekvering på medieindkøbsdelen. 

 - Det kommer til at sætte nye krav internt også. Samspillet mellem de forskellige afdelinger som for eksempel CRM, eCommerce og produktafdelinger bliver anderledes, og det er hele huset herude fuldt indstillet på. Det er en enormt spændende tid, vi går i møde, siger Søren Nielsen.

Nordlid hjælper til

Danske Spil arbejder sammen med Nordlid (tidligere Increase) i forbindelse med implementeringsprocessen, fortæller Jesper Thyssen:

- Den organisatoriske del af DMP-processen vil altid være den største udfordring for de fleste store annoncører. Det er her, vi har startet en lang rejse sammen med Nordlid for at få defineret de forskellige roller og ansvarsområder på tværs af koncernen.

- Det har været godt at få en implementeringspartner om bord, da viden om ressourceforbruget og om husets data er altafgørende for en succesfuld implementering og eksekvering. Her har vi valgt Nordlid, som har vist sig at være den helt rigtige match for os. Det er en ny tid for annoncørerne, som vi i Danske Spil forsøger at være front-runner på. Derfor har vi også etableret en ERFA-gruppe på tværs af store danske annoncører og medier, hvor flere naturligvis er velkomne, slutter Jesper Thyssen.