For de fleste store brands hører det at kunne håndtere betaling på tværs af fysiske og digitale kanaler og på tværs af grænser til i kategorien: Noget der bare skal fungere.

Og det har AltaPay netop fået papir på, at man kan levere: Forleden blev den danske fintech-virksomhed kåret som vinder af prisen Best Omnichannel Payment Solution Award ved Merchant Payment Ecosystem-prisuddelingen i Berlin.

Danskerne vandt prisen foran SIX-Payment Services, der ellers er markedsdominerende i Centraleuropa, og hos AltaPay håber man, at prisen vil sætte yderligere gang i virksomhedens ekspansion til nye markeder.

- Vi er selvfølgelig stolte over at få så flot international anerkendelse. Vi har arbejdet målrettet på at udvikle vores platform i de senere år, så virksomheder og retailere kan få kontrollen over deres betalinger – uanset om de kommer fra selve butikken eller nettet. Jeg håber, at denne pris kan være med til, at flere retailbrands får øjnene op for værdien af at samle alle betalingsdata i én platform, siger AltaPays adm. direktør Christian Rasmussen.

Lokal forståelse

I dag hjælper AltaPay mere end 150 brands på globalt plan, heriblandt en række førende detailvirksomheder som TopToy, Sport Direct, Masai, Whiteaway og Boozt.

Siden 2015 har virksomheden oplevet en gennemsnitsvækst på 30 procent om året på aktiviteten på platformen, hvor der hver måned håndteres mere end to mio. transaktioner.

I 2015 blev virksomheden kåret til Årets Partner af det amerikanske cloudselskab NetSuite, der ejes af Oracle, og i 2016 modtog virksomheden Børsens Gazelle-pris som følge af en vækst på 429 procent, så der lægges mærke til danskerne.

Men hvad er så nøglen til succes med omnichannel-løsninger?

Ja, ifølge Christian Rasmussen er det bl.a. en forståelse af de lokale forhold og præferencer, der er på tværs af lande.

- På trods af den stigende globalisering, så er forbrugere meget nationale, når det kommer til betalinger. Selvom vi tilbyder integration til over 50 forskellige betalingsteknologier, så vil det i mange markeder kun være en håndfuld teknologier, som forbrugerne stoler på og vil benytte. Så det handler om at forstå de lokale forhold, før man ekspanderer til nye markeder, siger han.