Virksomheden InterMail er muligvis fløjet lidt under radaren for mange almindelige danskere, men det over 100 gamle børsnoterede selskab er faktisk i fuld gang med en betydelig digital transformation.

I spidsen for processen står Anders Ertmann, der tidligere har været COO hos reklamebureauet BBDO, og det er hans opgave at skubbe InterMail endnu længere frem i markedet for marketing service-løsninger - og sikre virksomheden et bredere fundament at stå på i fremtiden.

For konvolut-delen af InterMail kender mange måske godt, men det er i det forholdsvis ukendte digitale forretningsben - samlet i datterselskabet StroedeRalton – at der lige nu satses.

- Gennem StroedeRalton leverer vi bl.a. løsninger inden for datadrevet relations-markedsføring og digitale loyalitetsklubber, men vi kommer til at investere yderligere i dette forretningsben fremadrettet for at skabe vækst i et marked, hvor print og trykte forsendelser udgør en mindre del af marketingchefens værktøjskasse, siger Anders Ertmann.

Relationer og relationer

Med brands som Intersport, Santander, 3, Nordic Choice Hotels og Canal Digital på kundelisten kommunikerer InterMail hvert år med mere end 100 mio. forbrugere på tværs af print og digitale kommunikationskanaler, og det hele handler om relationer:

- Kernen i alt hvad vi skal foretage os fremadrettet handler om at hjælpe vores kunder med at bygge stærkere relationer til deres kunder og sikre konvertering, siger Anders Ertmann og tilføjer:

- Nøglen til at skabe loyale kunder i en tid, hvor vi hver dag bliver bombarderet med tilbud er at personalisere og gøre budskabet så relevant for kunden som muligt. Her spiller data en afgørende rolle, for jo mere du ved om dine kunder, jo bedre kan du kommunikere med dem.

Fx besøger loyale kunder butikker, hvor de er medlemmer, tre gange så ofte som gennemsnitskunden, - og de bruger op til 67 procent flere penge, hver gang de shopper, viser tal fra InterMail.

Men print spiller dog stadig en rolle i marketing, og det har mange en tendens til at glemme, mener Anders Ertmann.

Aarstiderne et godt eksempel

For selv om InterMail satser digitalt og hjælper flere og flere kunder med at håndtere den digitale kommunikation, så mener Anders Ertmann dog, at alt for mange virksomheder glemmer de fysiske printmedier, når de skal kommunikere med kunderne.

- Alt for mange virksomheder tænker kun digitalt, men det er en skam. Det handler om at kombinere de to platforme og udnytte de forskellige kanalers styrker. Et godt eksempel er Aarstiderne, som gik fra at have et 100 procent digitalt fokus til i dag at fokusere langt mere på print. Når du får et brev fra dem, vil du lægge mærke til, at det er trykt på brunligt genbrugspapir, som passer til deres værdier om bæredygtighed. Ved at kombinere print og digitalt steg Aarstidernes salg faktisk markant, siger Anders Ertmann.

Ud over at levere bl.a. marketing automation, mailhåndtering og it-baserede loyalitetssystemer producerer InterMail en mia. konvolutter om året. Virksomheden tilbyder desuden en række forsendelseskoncepter, som henvender sig til virksomheder, der arbejder med e-handel.