KLUMME: Retailere associerer ofte content med lange blogs, fede videoer eller infografikker.

Disse er helt bestemt vigtige elementer, men ofte bliver de bærende sider for salg overset af den grund.

Det er nemlig på produktsiderne, at konverteringen sker, og derfor giver det god mening at give disse sider ekstra kærlighed.

Jeg oplever ofte, at retailere bruger for lidt tid på optimeringen af produktsiderne, og det er synd for kunderne – og dermed også for salget.

Du skal ikke sælge, du skal vejlede

Kunderne går alt for ofte forgæves på produktsiderne, men den gode produkttekst kan øge brugervenligheden.

Jo bedre, du guider kunden, og jo flere brugbare informationer, du giver, jo større er chancen for et køb.

Godt content er brugervenlighed. Det er afgørende for konvertering, at produktsiden indeholder den nødvendige information til brugeren for at lave en købsbeslutning.

Den gode produkttekst sælger ikke – den vejleder brugeren, og så kommer salget helt af sig selv.

Ligesom i butikken på Strøget, hvor den gode kundeservice er afgørende for et køb. Og en god produkttekst kan oven i købet lede til en yderst lukrativ organisk trafik.

Brugervenlighed og SEO går nemlig hånd i hånd, så godt og brugervenligt content vil Google belønne med en høj rangering.

En god produkttekst skal op på 1.000 ord

Hvordan laver man så den gode produkttekst? En god og værdiskabende produkttekst skal op på en længde omkring 1.000 ord. Ja, det er ingen stavefejl, 1.000 ord.

Det er i produktteksterne, at du formidler produktets egenskaber, kvalifikationer og formål, og de bedste produkttekster har den længde.

Så er der selvfølgelig det lavpraktiske… Du har alt for mange produkter og stor og løbende udskiftning – Hvad gør du? Du prioriterer dit produktsortiment.

De faste og mest efterspurgte produkter giver du særligt uddybende content. På den måde etablerer du en ekspertposition, dit site ligger højere i Googles søgeresultater, og dine produkter sælger, fordi du er pålidelig og informativ.

Så er der selve produktteksten. Hvad leder brugerne efter? De søger: Tryghed, viden, overblik og alternativer, og det er din opgave at give dem det.

Skab tryghed:

Din side skal være relevant og pålidelig. Hvis du ikke lever op til dine kunders efterspørgsel, så klikker de væk. Du skal derfor sørge for, at der er sammenhæng mellem produktsidens Title/Meta Description, H1 og selve produktet.

Og så skal alt det tekniske spille: Hvad koster produktet, kan det købes online, i butik eller begge steder, hvor lang er leveringstiden? Hav også gerne en tydelig trustpilot-reference (hvis denne altså er god). På den måde giver du brugeren de vigtigste grundlæggende informationer og det skaber tryghed.

Del viden:

Nu kommer vi til selve produktteksten. Her deler du viden, og giver kunden de nødvendige informationer om produktet og mere til. Al den information, man ville få om produktet i butikken, skal også være tilgængelig på webshoppen.

Del den lange tekst op i afsnit, som fungerer som fordybelsesniveauer. Indled med en grundlæggende introduktion til produktet og kom derefter med uddybende information omkring produktets features osv. Sammenlign gerne produktet med andre produkter, og kom med en ekspertvurdering, hvor du præsenterer fordele og ulemper – Det er god brugervenlighed.

Skab overblik:

Den gode produkttekst giver desværre ikke meget værdi, hvis den er svær at overskue. Sørg for at sidens første skærmbillede kommunikerer produktets vigtigste USP’er og introducerer produktet med en rammende H1’er, en kort teaser-tekst og gode billeder.

Og så skal du huske det grafiske! Billeder og grafik fungerer som et bevis for hvad produktet kan og derfor er de vigtige.

Tilbyd alternativer:

Hvad hvis brugeren har brug for en bestemt feature, som produktet ikke har? Eller hvad hvis der findes et lignende produkt til en billigere pris, som kun kan præcis det, som brugeren har brug for?

Giv brugeren de nødvendige informationer og link til andre produkter, der har lignende, men anderledes egenskaber. Det er god kundeservice.

Opsummering

Med disse råd håber jeg, at du er klædt bedre på til at opprioritere dine produktsider. Der er i hvert fald noget at hente, både hvad angår salg og SEO. Husk at den gode produkttekst ikke sælger, den vejleder – Og husk at dine brugere leder efter tryghed, viden, overblik og alternativer.

Du kan hente Denis Hansens tjekliste til gode produkttekster herunder (PDF).