Juleindkøbsræset er erstattet med byttefeber. Og nogle af de ting vi bytter, er ting og sager, der er i stykker.

Det har nogle iværksættere opdaget og lanceret en reklamationsplatform, der giver ”vi bytter med et smil” troværdighed, og forbrugerne en sikkerhed for langt hurtigere og bedre service.

Platformen hedder Claimlane, og gør det langt lettere for butikker at håndtere forbrugernes reklamationer over for leverandørerne: I første omgang leverandører af tøjprodukter. Tjenesten giver samtidig større transparens i reklamationerne fra de indmeldes i butikkerne, håndteres hos leverandørerne og afsluttes.

Der er allerede interesse

Der er tale om lidt af en verdensnyhed, mener stifterne. Og det har nu heller ikke været svært for dem at få investorer til at støtte ideen, indledningsvis gennem stifternes netværk, der købte sig ind i Claimlane selskabet og efterfulgt af et millionbeløb fra den offentlige fond Markedsmodningsfonden.

De første tøjmærker herhjemme har taget tjenesten i brug, og de tæller bl.a. tøjmærker som Replika Jeans og North 56-4. Det er tøjmærker, der ønsker at give deres kunder en bedre serviceoplevelse, også når der skal håndteres reklamationer. Samtidig opnår selskaberne bag mærkerne hurtigere indsigt i, hvilke af deres produkter der kan forbedres.

Ifølge Jakob Kristoffersen, en af stifterne og som har en lang baggrund i tøjsektoren, har det stor betydning for mange tøjselskaber, at forbrugerne også får kvalitetsservice, når produkterne ind i mellem ikke helt lever op til selskabernes høje kvalitetskrav.

Indkøbsforeningen Mr. byder også den nye platform velkommen:

– Det har stor betydning for alle handlende, at håndteringen af reklamationer optimeres, da det giver større tryghed for forbrugerne og bedre mulighed for at levere en god service fra butikkerne, siger Frank Skovgaard, adm. direktør hos Mr. Tøjkæden arbejder lige nu på at udvælge de første testbutikker.

Baggrunden for Claimlane

Hvorfor fik stifterne idéen?

– Jeg fik oprindeligt ideen, fordi alt for meget af min tid gik med besværlige håndteringer og mange kommunikationsformer, når jeg som salgschef for en række tøjmærker skulle håndtere reklamationer mellem kunder og leverandører, beretter Jakob Kristoffersen.

Hans mavefornemmelse bekræftes af internationale undersøgelser og de mere nære feltanalyser, som Claimlane har gennemført. De viser, at man flere steder i tøjsektoren opererer med reklamationsomkostninger, som svarer til 1-2 pct. af leverandørernes omsætning.

Og selvom tallene indeholder produktomkostninger, viser undersøgelser også, at håndteringen af reklamationer er en tidsrøver for både butikkerne og deres leverandører. På Claimlanes website er det muligt at få et her-og-nu overblik over potentialet ved at benytte den nye platform.

Goddag til genbrug

Samfundsmæssigt er der også perspektiver ved initiativet, mener stifteren.

– Den nye platform baner vejen for, at vi lærer af vores produkter og optimerer kvaliteten af dem, så vi nedbringer antallet af reklamationer. Og sørge for at de produkter, som fejler i højere grad udbedres og genbruges, fremfor at smide dem ud.

– Meget i tråd med det initiativ den svenske regering har fremlagt forslag til. Her vil man ifølge The Guardian gøre op med brug-og-smid-væk- kulturen. Et forslag, som er blevet fremlagt i Riksdagen, vil sænke momsen fra 25 til 12 procent på reparationer af for eksempel cykler, tøj og vaskemaskiner, slutter Jakob Kristoffersen.