Over 1.800 unge fra 60 lande havde sendt bidrag ind til dette års udgave af Future Lions - den officielle Cannes Lions-konkurrence for studerende, som reklamebureauet AKQA opfandt - og som i år kan fejre 10 års jubilæum.

Nu er vinderne offentliggjort - og igen i år er der en dansker blandt de udvalgte.

Han hedder Louis Meyer og går på Miami Ad School Europe i Hamburg - og han kunne sammen med sine team-makkere Elton Rhee og Ludvig Pehrson onsdag eftermiddag glæde sig over at gå på scenen i Cannes og modtage både klapsalver og en af de eftertragtede fremtidsløver.

Teamet vandt for deres enkle, men geniale idé Chromebook_type, som tager udgangspunkt i Googles nylige investering i virksomheden SpaceX’ ambitiøse plan om at installere mikrosatelliter over hele kloden, således at selv de fjerneste afkroge kan få internetadgang.

Der er imidlertid lige det lille ”men”, at en fjerdedel af jordens befolkning ikke har elektricitet...

Louis & Co’s idé er derfor en laptop, hvor hvert enkelt tast er udstyret med en Piezoelektrisk nanogenerator, således at der genereres energi, når man skriver på den.

Og værsgo: en laptop, der selv sørger for strøm og dermed bringer os tættere på en verden, hvor viden er tilgængelig for alle.

Et højere formål

Louis Meyer siger, at ideen også er med til at underbygge Googles vision om at give mennesker over hele verden adgang til information.

- De fleste har sikkert oplevet en situation, hvor de ikke har haft nok strøm på computeren, men set i et større perspektiv løser det også det problem, at energi ikke er tilgængeligt i alle dele af verden. Så på den måde er der jo tale om en idé, der både løser et helt konkret problem og samtidigt har et “higher purpose” og fortsætter:

- Ideen opstod ved, at vi fandt ud af, der fandtes en teknologi, der kunne opsamle den energi, der bliver genereret ved et trykke på en tast på en computer. Og så har vi i princippet bare skaleret og modificeret teknologien.

Louis Meyer tilføjer, at det enkle i ideen også afspejler sig i case-filmen:

- Vi har ikke skullet lave en stor præsentation for at forklare løsningen på et problem, men blot kunnet nøjes med at lave en film, hvor du ser løsningen demonstreret.

Se Louis Meyer, Elton Rhee og Ludvig Pehrsons case her - de øvrige vindere kan du se under artiklen.

chromebook_type from Elton Rhee on Vimeo.

Louis Meyer var i øvrigt også shortlistet for sit arbejde med titlen ”LEGO World” for LEGO, men det var altså Chromebook_type-casen, der sendte ham på scenen i Cannes.

Flere gange dansk

I det hele taget var der indtil flere danske ophavsmænd og -kvinder bag de 100 cases, der tidligere på måneden var udvalgt til finalen ved Future Lions.

Og at komme dertil ud af 1.800 deltagere fra 60 lande - rekord i øvrigt - er en præstation i sig selv.

Det er tredje år i træk, der er danskere på podiet ved Future Lions-konkurrencen.

I 2013 vandt danske Caroline Escobar, der dengang gik på Miami Ad School i Hamborg, en af de fem priser sammen med sin makker Alejandro Ladeveze.

Og sidste år var det Mathias Trads, der dengang gik på den britiske kreative skole School of Communication Arts 2.0, og som vandt sammen med sin makker, svenske Adam Radi.

Future Lions præmierer ud over de unge, kreative teams også hvert år “School of the Year” - den kreative skole, hvorfra der er kommet flest shortlistede arbejder, og den pris tilfaldt i år - for andet år i træk - den svenske skole Berghs School of Communication.

Se de øvrige vindercases ved Future Lions 2015 her.

Safe Stamp for Heineken af Divya Seshadri og Meghan D. O’Neill (Miami Ad School, San Francisco)

SafeStamp by Heineken International from Divya Seshadri on Vimeo.

UberFIRST-AID for Uber af Andrea Raia, Andrea Zanino, Pierpaolo Bivio og Francesco Sguinzi (Fondazione Accademia di Comunicazione, Italien)

UberFIRST-AID from Andrea Raia on Vimeo.

Snaphelp for Snapchat af Yusol Shim (KyungHee University, Bigant Academy, Sydkorea)

snaphelp from yusol shim on Vimeo.

Treeprint for Verdensnaturfonden (WWF)

Treeprint Trailer from Cheryl Seah on Vimeo.