Norge er et populært ferieland for danskerne, men kærligheden går også den anden vej: Danmark er et af de store, klassiske rejsemål for det norske broderfolk, men der må gerne komme endnu flere til - og det skal et nyt, aalborgensisk initiativ bidrage til.

Det er VisitAalborg, VisitNordjylland og VisitDenmark, der står bag initiativet, der skal sikre flere norske turister i Aalborg og Nordjylland, og til formålet har de tre allieret sig med bureauet Brandheroes.

Bureauet har gennem de seneste to år med succes engageret lokale mikro-influencers som brand-ambassadører for brands som bl.a. Jack & Jones, HTH, Warner Music Group og Ecco, og nu skal erfaringerne herfra bruges til at repositionere Aalborg som den oplagte feriedestination for nordmændene.

- Vi ved, at anbefalinger fra ligesindede personer betyder mere i en købssituation end nogen anden form for marketing. Det er den dynamik, vi skal have i spil, når vi sammen med 50 norske mikro-influencers skal brande Aalborg som rejsedestination, siger Rasmus Arendt Nielsen, der er partner & CCO hos Brandheroes.

Bør ikke stå alene

Visit-organisationerne har ønsket at rette marketingindsatsen mod nordmænd bosat på den norske sydkyst, og det snævre geografiske fokus har været udslagsgivende for valget af Brandheroes som strategisk samarbejdspartner.

- Brandheroes har en unik tilgang til influencer marketing, fordi de har mulighed for at dykke ned i netop de sydnorske byer, hvor vi ønsker at intensivere marketingsindsatsen. Her kan de identificere lokalområdets key opinion leaders, som vi så kan engageres som Aalborg-ambassadører, siger Jeppe Klitgaard Stricker, chef for markedskommunikation hos VisitAalborg.

Ifølge Brandheroes Rasmus Arendt Nielsen bør mikro-influencer-kampagnen dog ikke stå alene.

- Jeg tror på, at den optimale strategi ligger i spændingsfeltet mellem mega-og mikro-influencers, for de kan vidt forskellige ting. Mega-influencers skaber hype og celebrity factor på den korte bane, og mikro-influencers er ideelle til at højne troværdigheden og give kampagnen long tail, siger han.

Af samme årsag vil Brandheroes i samarbejde med en norsk partner samtidig engagere to store og nationalt kendte norske rejsebloggere som Aalborg-ambassadører.