De fleste husker formentlig sidste års reklamefilm fra Alka Forsikring om de danske curlingforældre, der - en smule flove - fortalte, hvordan de puslede om deres voksne børn med mad, rengøring, kørsel og meget andet.

Bag filmen, der i øvrigt endte med at blive den næstmest sete reklamefilm på YouTube i 2017, stod kommunikationsbureauet Eiffel, og nu er parterne klar med en opfølger – og en sæson-aktuel en af slagsen:

For nu starter den tid på året, som enhver curlingforældre frygter allermest - festival-sæsonen. En tid, hvor curling-forældre ikke har et roligt øjeblik, men er nødt til at køre landet rundt med mad, glemte soveposer og rent tøj til de fest-ramte unge.

Og det er selvfølgelig problematikken omkring de uforsikrede unge, som Alka igen gerne vil sætte fokus på, forklarer Mette Scheel, Marketingchef hos Alka Forsikring. 

Ingen løftede pegefingre

- Vi har fokuseret meget på de uforsikrede unge. Og har også set et løft i salget af indboforsikringer, som følge af vores to første kampagner. Det primære formål er dog forsat, at vi får gjort opmærksom på problemet, og at flere unge bliver forsikret, siger hun.

Og det at bevæge sig ind i det mudrede festival-univers falder godt i tråd med fortællingen om danske curlingforældre og deres uforsikrede unge, der på festival er i højrisiko for at miste deres ting, lyder det fra Tom Lundquist, kreativ direktør hos Eiffel:

- Når det kommer til unge mennesker, hjælper det ikke med en løftet pegefinger. Derfor er curling-grebet en god indgang, der gør det nemt at starte en underholdende dialog omkring emnet forsikring, siger han.

Pandelygte og kondomer

Og koblingen mellem netop curling-begrebet og festival er da også oplagt: Hvem husker ikke mediedebatten sidste sommer, hvor curlingforældre rasede mod Roskilde Festival over ”behandlingen” af deres børn og unge.

Så for at sikre en god og tryg festival - både for de unge og de noget nervøse forældre – udlodder Alka i forbindelse med kampagnen et festival-kit, som indeholder alt fra sovepose og telt til en pandelygte, kondomer, en iPhone - og naturligvis en indbo- og ansvarsforsikring.

For sådan en har hver femte unge nemlig ikke, og de færreste ved, at man kan få erstattet sine ting, hvis de bliver stjålet, mens man øl-bowler, danser eller er til koncert.

Læs mere her - og se den nye kampagnefilm herunder.