Arla lancerer i denne uge de første tre reklamefilm i et nyt reklameunivers for ostebrandet Riberhus, hvor skuespillere er udskiftet med ægte ostemagere.

Under titlen ”virkelige fortællinger fra Riberhus” giver fire ostemagere fra Taulov og Tistrup Mejeri således et indblik i håndværket og ekspertisen bag Riberhus-ostene.

Alle scener i filmene er optaget på Arla-mejerierne Taulov Mejeri og Tistrup Mejeri og er et portræt af, hvad ostemagerne rent faktisk arbejder med til daglig. Lige fra lagring af ostene i den rigtige temperatur til antallet af huller i osten.

Og det er ikke tilfældigt, at Riberhus har byttet skuespillerne ud med rigtige ostemagere og kulisserne med de rigtige mejerier i de nye reklamefilm.

- Vi bruger vores egne ostemagere i Riberhus’ nye reklamefilm, fordi vi gerne vil give forbrugerne et autentisk billede af, hvordan ostemagerne hver dag arbejder med at skabe oste af høj kvalitet med en god smag, lyder det fra Camilla Blicher Simonsen, kategoridirektør for ost i Arla Danmark.

- Og når det kommer til håndværket bag ostene, er der ganske enkelt ikke nogen, der kan formidle historien bedre end ostemagerne selv. De er eksperter inden for ost og er meget passionerede omkring deres arbejde. Det vil vi gerne vise forbrugerne, fortsætter hun.

Ostemager: Det har været sjovt

For ostemagerne har det været en god oplevelse at være ansigt i de nye reklamefilm. Det har givet mulighed for at give et indblik i hverdagen som ostemager.

- Det har været sjovt at få lov at dele en bid af vores hverdag, så danskerne kan se, hvordan en Riberhus-ost bliver til. Det er sjældent man får lov til at fortælle om oste-udtryk og begreber som randgæring, krølpibet og hulsætning for åben skærm. Jeg håber, det giver et indtryk af, at vi er grundige med smagen og kvaliteten, fortæller Hans-Erik Andersen, mejerist på Taulov Mejeri.

Bureauet bag reklamefilmene er Ogilvy. Filmene er produceret af Jakob Frölich fra Friends Film Co. og instrueret af Kasper Torsting. Reklamefilmene lanceres på TV i denne uge og rulles derefter ud på digitale og sociale medier.

Se de tre reklamefilm herunder:

Huller i osten

Smagstesten

Temperatur

Lidt ostefacts

·        En Riberhus ost bør have 3-5 huller på en snitflade på 30 cm, og hullerne skal være på størrelse med en ært. Hulsætningen er antallet af huller fordelt korrekt over et stykke ost.

·        Ostekultur er mælkesyre-bakterier, der bruges i ostefremstillingen for at syrne mælken, så den bliver til ostemasse. Det er en unik ostekultur, der bruges til Riberhus oste.

·        Krølpibet betyder, at der har været for kraftig udvikling af CO2 under modningen og der dermed dannes flere små huller.

·        Hvis en ost er randgæret, har den fået luft ind under skorpen under presning.

·        Temperaturen er afgørende, da det afgør hvor meget vand, der fordamper fra osten, mens den modnes. Temperaturen spænder fra 9 til 17 grader afhængigt af modningsprocessen.