Vi spiser stadig alt, alt for lidt frugt og grønt på trods af mange års ihærdig kampagneindsats, der har forsøgt at banke ”6 om dagen” ind i hovedet på os.

Det skal en ny treårig kampagne for Dansk Gartneri, orkestreret af Geelmuyden Kiese (GK), ændre på.

Den tager udgangspunkt i en ny, stor undersøgelse, som viser, at otte ud af ti danske børnefamilier spiser mindre end halvdelen af de sunde vækster, de burde.

- De fleste danskere ved, at det er sundt at spise frugt og grønt, men alligevel er der rigtig mange børnefamilier, som ikke får det gjort. I kampagnen opfordrer vi familierne til bare at spise én mere om dagen, og så gør vi rigtig meget for at give nogle gode og simple genveje til lidt mere frugt og grønt i hverdagen, siger Pernille Bech, senior konsulent fra Dansk Gartneri.

- Desværre er det at spise sundt også blevet meget alvorligt. Hvor ofte hører man ikke sig selv bede børnene om at huske at spise deres grøntsager, så de kan blive sunde og stærke. En abstrakt og derfor ikke særligt motiverende gevinst for et barn. Nu prøver vi at gøre frugt og grønt lidt sjovere. For når man tænker over det, er en pastinak jo ikke umorsom, fortsætter hun.

En Mere Om Dagen

Kampagnen sigter dermed efter, at vi danskere skal spise én frugt eller grøntsag mere om dagen.

Men det store spørgsmål er naturligvis hvilken.

I kampagnen følger vi komikerne Brian Lykke og Nikolaj Stokholm, der går til casting, for at blive den ene frugt eller grøntsag, vi danskere skal spise mere om dagen.

Kampagnen omfatter 28 content-film med de to komikere. Derudover er der udviklet en content-aktivering på Facebook, som løbende skal hjælpe danskerne med at spise mere frugt og grønt i deres hverdag.

Desuden kører der bannere og pre-rolls samt web-TV.

- Lykke og Stokholm rammer både de unge og de ældre. Især Stokholm har fat i de helt unge, som kender ham fra Sjit Happens og følger ham på sociale medier. De er begge dygtige komikere, og når de er sammen, opstår der en helt speciel kemi, siger Chaga Signe Bruun, kreativ direktør i GK.

- Og så er de ikke bange for at tage et gulerods-kostume eller en meget kropsnær porre-dragt på. Så hvis nogen skal kunne få hele Danmark til at grine af og med frugt og grønt, så er det dem, fortsætter hun.

De 28 film er instrueret af Tilde Harkamp, der tidligere har instrueret ”Tvillingerne og Julemanden”, ”Den anden Verden”, ”Lærkevej” og spillefilmen ”Iqbal & den hemmelige opskrift”. Det er hendes debut som reklamefilminstruktør.

Kampagnen involverer udover GK også IUM som mediebureau og Frugtformidlingen, der står for undervisning i foodservice segmentet.

De første par kampagnefilm er allerede gået live, og du kan få et sneak-preview på tre af de andre 28 content-film, der bliver lanceret hen over året herunder, efterfulgt af kampagnens credits-liste.

Mødet:

Kantinen:

Pausen:

Persille-casting:

Broccoli-casting:

Pære-casting

Champignon-casting

Credits:

Kunde: Dansk Gartneri

Bureau: Geelmuyden Kiese

Creative Director: Chaga Signe Bruun

Art Director: Charlotte Boysen

Copywriter: Rasmus Frimand Jensen

Medforfatter på manus: Brian Lykke, Nikolaj Stokholm

Konsulent: Maria Steno

Projektleder: Trine Wichmann

Strateg: Karne Lykkebo

Instruktør: Tilde Harkamp

Fotograf: Linda Wassberg

Producer: Maria Louise Ottesen

Producer: Cecilie Byder