Forleden kunne vi fortælle, at UncleGrey havde fået tre finalepladser ved årets europæiske effektpris – Euro Effie Awards 2017 – og nu topper bureauet så lige dén præstation med en fjerde finaleplads. Og ikke en hvilken som helst en af slagsen.

UncleGreys arbejde for det danske designbrand Bolia er således i år den eneste case, der er fundet værdig til en finaleplads i den meget eftertragtede, og meget vanskelige, kategori “Long-term Effectiveness“.

- Long-term har ry for at være Euro Effies kongedisciplin, hvor de indsendte cases bliver evalueret endnu hårdere. At Bolia som eneste virksomhed formå at komme videre til finalerunden, er vi selvfølgelig glade og stolte over, siger Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital Grey Nordics.

Kategorien hylder, som navnet antyder, langtidseffekten af kommercielle kommunikations-tiltag.

Prisen i kategorien uddeles sjældent, og der er heller ikke nogen garanti for en pris, selv om man er eneste finalist.

Noget at leve op til

Den shortlistede case med titlen Individual Expressionism - leveraging art & fashion sætter endnu en gang en tyk streg under den stærke kreative og resultatmæssige udvikling, Bolia har oplevet gennem de seneste fem år, og også her glæder den fornemme finaleplads:

- Alle her hos Bolia er overvældede og stolte over at være nomineret i den prestigefulde Long-term-kategori. Ved at kombinere dansk design med verdensklasse-kreativitet har vi gennem de seneste fem år arbejdet på at skabe et superbrand i vores kunders øjne, og nomineringen her er en kæmpe opmuntring i forhold til at fortsætte vores kreative rejse i de kommende år, siger Lars Lyse Hansen, Bolias CEO.

Og der bestemt også noget at leve op til:

Senest sidste år, da Bolia og UncleGrey vandt sølv i netop den vanskelige ”Long Term Effectiveness”-kategori, og i 2015, hvor UncleGrey og Bolia igen var på Effie-podiet. Det var med kampagnen ”Selling Sofas in a financial meltdown”, der blev belønnet med både guld og sølv.

Uncle i en klasse for sig

Ud over shortlisten i ”Long-term Effectiveness” er Bolia og UncleGrey også shortlistet i kategorien ”Small Budgets” for Building a big brand, with a small budget, ligesom UncleGreys arbejde for SF, Denmark vs. Trump - The Boomerang Effect, har fået to finalepladser: I kategorierne ”Carpe Diem” og ”Government, Institutional & Recruitment”.

I øvrigt har netop UncleGrey - sammen med flere forskellige kunder - tidligere gjort sig særdeles positivt bemærket på trofæ-fronten ved Euro Effie Awards.

Senest altså med Bolia både sidste år og i fjor, men også i 2013, hvor ”The Liberation”-casen for ONLY vandt to af de europæiske effektpriser – en af guld og en af sølv.

Lidt længere tilbage i tiden – i 2008 - vandt det daværende Grey København guld for Coke Zero-kampagnen ”Break up as it should be” , og tilbage i 2005 vandt samme bureau en Effie for sin ”alderskampagne” for Synoptik.

Bag Euro Effies står den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies), der uddeler prisen i samarbejde med Euronews med støtte fra bl.a. WARC, Google, Kantar Millward Brown og Procter & Gamble.

Se alle årets shortlistede cases her.