Danmarks største energiselskab, DONG, der blev dannet i 2006 efter en sammenlægning af seks energiselskaber, skifter i dag navn til Ørsted.

Tiden er ganske enkelt løbet fra DONG-navnet, lyder begrundelsen.

- DONG var oprindeligt en forkortelse for Dansk Olie og Naturgas. Med vores omfattende strategiske omstilling og frasalget af vores upstream olie- og gasforretning afspejler dette ikke længere, hvem vi, udtaler Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand i DONG, i en pressemeddelelse.

Derudover har der været ”visse forviklinger” omkring navnet i udlandet. Dong er fx slang for penis på engelsk…

Energiselskabets nye navn, Ørsted, er langt mere problemfrit, da det henviser til Hans Christian Ørsted (1777-1851), der bl.a. huskes for opdagelsen af elektromagnetismen i 1820.

Han lagde dermed kimen til nutidens måde at producere strøm på, så det nye navn giver umiddelbart ganske god mening. 

Kontrapunkt står bag

Design- og brandingbureauet Kontrapunkt har gennem næsten to år arbejdet tæt sammen med Ørsted om den nye brand-identitet, ligesom bureauet har været med i den kreative proces omkring udviklingen af det nye navn.

Kontrapunkt har sammen med Ørsteds interne designafdeling udfoldet de nye designelementer i alle oplevelsespunkter rundt om Ørsted brandet, altså alt lige fra skiltning på kraftværker og logo på skibe til et digitalt brand center, fra publikationer til tøj, flag, indretning og servicefunktioner i receptioner og udstillinger.

Kontrapunkt har også udviklet, hvordan brandet opfører sig i bevægelse og lyd, for eksempel i animationer til brug på digitale platforme og i præsentationer.

Dertil kommer, at Kontrapunkt har faciliteret designprocessen omkring involvering af Ørsteds ledelse og andre beslutningstagere på tværs af forretningsområder.

Bureauet har desuden som en vigtig del af strategiarbejdet udviklet Ørsteds nye brandarkitektur.

- Vi er meget stolte af samarbejdet med Ørsted og det resultat, vi nu står med. En forandring af denne størrelse berører mange mennesker og påvirker i sidste ende endnu flere. Vi føler, vi sammen med Ørsted er lykkedes med at gøre noget komplekst til noget enkelt og forståeligt – til gavn for mange mennesker, siger Rikke Nalepa Olesen, Executive Director og Partner hos Kontrapunkt.

Fra sort til grøn

Visionen for Ørsted er en verden, der udelukkende kører på grøn energi, og da Ørsted er en international virksomhed med globale ambitioner funderet i danske værdier, var det oplagt at finde inspiration i den danske udgave af funktionalismen og den danske designtradition, forklarer Rikke Nalepa Olesen.

- Ligesom funktionalismen i 1930’erne var et markant brud med tidligere stilarter og bragte lys og luft ind i danskernes tilværelse, bryder Ørsted med den branche, de befinder sig i.

- Ørsted vil forenkle og udtrykke sig på en måde, der er nyskabende for branchen. Derfor har vi i Kontrapunkt bragt den danske funktionalismes karakteristika frem til nutiden og ind i fremtiden, siger hun.

Ny skrifttype, lyd, farve, billedstil og tone

Hun bakkes op af Bo Linnemann, der er Executive Design Director og Founding Partner hos Kontrapunkt.

- Omdrejningspunktet for brand-designet er ikke energi, men liv og de værdier, der ligger bag Ørsted. Alle designelementer – lige fra den specialtegnede skrifttype til farver, billedstil, det levende designelement lifestream og lyden af det nye Ørsted — er derfor menneskelige, enkle og funktionelle. På den måde kan de fleksibelt indgå i den kontekst, de møder, og dermed reflektere Ørsted-brandet, siger han.

Bo Linnemann fortsætter:

- Ørsted er et mangefacetteret og moderne brand fuld af farver. Vi har ikke udviklet et centralt logo, der er summen af brandet, men et enkelt navnetræk, som skrives i brandets egen skrift. Navnetrækket er blåt, da det er himlens farve med reference til store visioner og ambitioner. Og himlen og luften er også vindens domæne, siger han.

Det mest iøjnefaldende ved det nye navnetræk/logo er nok, at Ø’et i Ørsted er designet som en tænd/sluk-knap.  

- Valget af blå også en ode til den danske, funktionalistiske maler, Vilhelm Lundstrøm, og hans utrættelige jagt på den evige blå, forklarer Bo Linnemann og tilføjer:

- Den specialtegnede skrifttype er i sin grundform inspireret af funktionalismen i Norden i 1930’erne. Den er geometrisk, letlæselig og enkel, men samtidig — hvis du betragter detaljerne og formerne — kan du se, at de er organiske, menneskelige og rummelige, inspireret af vind og vejr.

Det nye navn og brand-identiteten lanceres først på alle energiselskabets markeder den 6. november, men du kan allerede nu se en film om navneskiftet, som Wieden+Kennedy Amsterdam er de kreative drivekræfter bag, Aspekt har produceret, Daniel de Vicola instrueret, mens Oath har hånderet media-delen på, her:

Credits: (Filmen)

Executive Creative Directors

Mark Bernath & Eric Quennoy

Creative Directors

Joe Burrin & Sean Condon

Art Director

Henrik Edelbring

Copywriter

Toby Moore

Head of Broadcast Production

Joe Togneri

Broadcast Producer

Javier Perroud & Khalid El Khouani

Head of Planning

Martin Weigel

Planner       

Stephane Missier

Communications Planner

Greg White

Group Account Director

Eleanor Thodey

Account Director

Luke Purdy

Account Manager

Kristina Jorgensen

Head of Studio

Lizzie Murray

Project Manager

Cory Chonko

Business Affairs

Michael Graves

FILM PRODUCTION

PRODUCTION COMPANY                     

Aspekt

Director

Daniel de Vicola

Director of Photography

Henning Sandstrom

Producer

 

Executive Producer

Kim Buisson

 

SERVICE PRODUCTION

Aspekt

Producer

Casper C. Rasmussen

Production Manager

Kerren Lumer-Klabbers

 

EDITING COMPANY

 

Editor          

Frederik Akerstrom (Edit or Die) / Nayim Saati

 

AUDIO POST                    

Ambassadors Studio

Sound Designer/Mixer                         

Marco Baay

 

MUSIC

 

Composer / Title             

Josh Wynter / “Skagen”

Music Company               

Felt Music

 

POST PRODUCTION        

Ambassadors VFX

Flame

Jeroen van Berkel/Inti Martinez/ Peter van Rij

Colorist

Brian Krijgsman

Producer

Brittany Baltzer en Gayle van Bochove