Den lille franske festival Cristal, der i udgangspunktet er skabt for at løfte den europæiske og ikke mindst franske kreativitet, er netop afviklet, og det har Mindshare Danmark i den grad nydt godt af.

Festivalen har i dag indsendelser fra globale bureauer og annoncører og endda en ”lille-bror” festival i Nordafrika for at bidrage til udviklingen af reklame på det store kontinent.

I år var som noget nyt en ekstra hæder, en Goodvertising award, og naturligvis var danske Thomas Kolster, der jo har stiftet bureauet Goodvertising, æresgæsten. Ud over at han også er en del af den faglige jury, der sender awards rundt til alle egne af verden.

Vi spørger ham, hvad han synes om årets festival?

– Det er naturligvis en ære, at Cristal har indført en Goodvertising ærespris og bedt mig sammen med andre gode kolleger sikre kvaliteten i bedømmelsen af indsendelserne, siger Thomas Kolster.

– Men vigtigere end det er, at de afgørende temaer, der blev drøftet af juryen, var, at vi fremadrettet skal lægge mærke til kommercielle arbejder, der er med til at ændre en hel industri. Og altså kigger ud over den enkelte virksomheds kommercielle interesser.

Suverænt finsk bank-index sætter ny standard

Hvad siger du om den overordnede Grand Prix?

– Den store Grand Prix, Grand Cristal hedder den, gik til Ålandsbankens Index, der fortæller deres kunder, præcist hvor stort et fodaftryk, deres transaktioner har sat på kloden.

– Det er for så vidt en lille finsk bank, der opererer i den baltiske region, men idéen er lige så smuk, som arbejdet med at udregne investeringernes konsekvenser er stort. Denne bank har sat et fingeraftryk, der spreder sig jorden rundt. En velfortjent Grand Prix til Ålandsbanken og det svenske bureau RBK Com.

Den særlige Goodvertising award gik til Immunity Charm, skabt af McCann Worldgroup for det afghanske sundhedsministerium, og det er præcis en idé, der er enkel at eksekvere, hvis man da vil, og samtidig har kolossale konsekvenser.

– Afghanistan har verdens højeste børnedødelighed, og hvordan kan man overbevise befolkningen om, at de skal vaccinere deres børn – og samtidig sikre, at informationerne om det enkelte barns vaccinations-historie eksisterer?

– Desuden er der en ældgammel mistænksomhed over for myndighederne, og da analfabetismen er meget stor, var det en stor opgave, McCann påtog sig med at finde en løsning.

Indsigt med store konsekvenser

– Indsigten er denne: Afghanerne har en overtro om, at lykkebringende amuletter beskytter dem mod onde ånder, og derfor skabte McCann et armbånd, hvor hver farve var dokumentation for, at barnet havde fået en bestemt vaccine.

– Det er bare så genialt i sin enkelhed – og har en ekstrem stor effekt – og jeg beundrer, at bureau og ministerium kastede sig ud i opgaven, der jo ikke lettes af, at den politiske situation er, som den er i regionen.

Ellers diskuterede I?

– Du kan sige, at Fearless Girl satte en standard, andre kigger misundeligt på, og derfor er det glædeligt, at Mindshare Danmark fik en Grand Prix i Media-kategorien for Image Hack-kampagnen for Dove.

– Det er godt tænkt at ”snige” billeder ind af en anden slags skønhed i disse #MeToo-tider, og kampagnen sender signaler til omverdenen om, at der altså er flere slags sandheder end det, majoriteten af stockbilleder og reklameindustrien i øvrigt viser os.

Hos Mindshare var der naturligvis stor glæde over årets sidste hæder, ikke sandt?

– I den grad. Cristal er sæsonens sidste større internationale festival. Og vi deltog første gang sidste år med Don’t Label for Fair Welcome, hvor vi vandt Guld i Filmkategorien, siger Martin Ove Rasmussen, CEO hos Mindshare Nordic.

– Så det er helt fantastisk at veksle sidste års succes med en Grand Prix i Media, Guld i Integrated Brand Culture og Sølv i Integrated. Desuden blev Mindshare samlet set Media Network of the Year.

– Det er en rar anerkendelse, der ikke bare er et skulderklap fra folk i branchen, men også et symbol på vores udvikling. Ingen kan mere være i tvivl om vores transformation til et fuldt integreret bureau. Det er svært ikke at blive en smule begejstret, slutter Martin Ove Rasmussen.

Ålandsbankens Index kan ses her:

Se Immunity Charm her:

Og endelig kan Mindshares Image Hack kampagne for Dove nydes her: