Virksomheder og ledere taler rigtigt meget om deres kunder i den nye digitale virkelighed, men alt for tit bliver det ikke til meget mere end snak.

Det problematiserer Business Danmark i en ny og seværdig brandfilm, Alle taler om dem – men hvem gør noget, hvor det eneste ord, der ytres, er … kunder.

Det er bl.a. en henvisning til den digitale transformation, der de senere år har forandret de klassiske salgs- og marketing-discipliner til en hyperkompleks verden, hvor salg, marketing og IT flyder sammen, og kundehåndteringen kompliceres.

Derfor tyes der ofte til et af tidens absolutte buzzwords, det fluffy begreb kunderejse.

Den nye brandfilm er resultatet af et revitaliseret Business Danmark opstået i kølvandet på en omfattende strategi-, identitets- og brandingproces, der blev iværksat af fagforeningens bestyrelse for over et år siden.

- Vil man overleve, skal man kunne navigere i denne nye digitale virkelighed og se den kommercielle vinkel. Det gælder for alle vores medlemmer, og det gælder naturligvis også for os, forklarer Martin Kildgaard Nielsen, der blev sat i spidsen for fagforeningens forandringsproces, da han tiltrådte som adm. direktør for Business Danmark i fjor.

- Hos Business Danmark skal vi hele tiden arbejde på at sikre vores medlemmers markedsværdi, så de får de nødvendige kompetenceløft i løbet af deres arbejdsliv. Derfor er budskabet i filmen også, at vi er der for at hjælpe, og at vi alle er i samme båd, siger han.

Vil løfte det kommercielle Danmark

Martin Kildgaard Nielsen slår samtidig fast, at Business Danmarks nye brandidentitet, nye look og kampagne også afspejler fagforeningens nye vision.

- Det handler ikke bare om Business Danmark. Vi vil være med til at løfte hele det kommercielle Danmark – på såvel individ- som virksomheds- og samfundsniveau – sikkert ind i digitaliseringens æra. Vi spejler os i Danmark og omvendt, hvilket vores nye logo også signalerer, siger han.

Business Danmark har i denne forbindelse etableret et Commercial Academy, hvor fagforeningen har samlet en række nye og kendte værktøjer med inspiration til salg, marketing og karrieren.

- Derudover kan medlemmer nu bl.a. se, høre og læse en businessbog – dem, der figurer på Amazons Top 500 – på 15 minutter med Microlearn, som vi er den eneste faglige organisation, der kan tilbyde herhjemme, siger Business Danmarks adm. direktør.

Derudover bakkes den nye mission og kampagne konkret op af bl.a. samarbejder på uddannelsesfronten med IBA Kolding og CBS, faglige events for medlemmer og såkaldte webisodes, hvor virksomheder åbenhjertigt beretter om jagten på ægte kundefokus i den digitale tidsalder.

Bureau som strategisk partner

Det digitale kommunikations- og reklamebureau Advice har været samarbejdspartner for Business Danmark, og her er Ralf Lodberg, adm. direktør og partner, begejstret for den strategi-, identitets- og brandingproces, bureauet har været igennem sammen med Business Danmark.

- Det har været en fornøjelse som bureau at være med inde i det forretningsmæssige maskinrum og udvikle et nyt Business Danmark, siger han.

Forandringsprocessen tog sit udgangspunkt i det helt grundlæggende spørgsmål: Hvad er Business Danmarks rolle egentligt i dag?

- Svaret er den indsigt, som gennemsyrer såvel kampagnen som det nye Business Danmark: Fagforeningen har udviklet sig fra primært at være en beskytter af medlemmerne til at være en kompetenceudvikler, fortæller Ralf Lodberg.

Wavemaker hjælper til

Derfor skal kampagne-filmen være en appetitvækker for nysgerrige salgs- og marketingsprofessionelle, der kan genkende sig selv i kommunikationen.

Dette bakkes op af en massiv digital kampagneindsats, hvor Advice i samarbejde med Wavemaker serverer budskabet via bannere og på sociale medier for relevante målgrupper, så de (forhåbentligt) kommer ned igennem tragten og får øjnene op for de omtalte webisodes, faglige events, Microlearn og ikke mindst det nye Commercial Academy.

- Det er nemlig The Silver Bullet. Det er her, Business Danmarks nye mission og relevans som fagforening i 2018 vil træde tydeligst frem for potentielt nye medlemmer, slutter Ralf Lodberg.

Du kan se kampagnefilmen, der er produceret af Advice Film Production og Hobby Film, herunder. Den er instrueret af Patrik Eklund, der kan skrive både tv-serier og kortfilm på CV’et. Han har fx tidligere været nomineret til en Oscar for Istället för abrakadabra (Instead of Abracadabra)

Derefter følger Business Danmarks første webisode, Jagten på kundefokus hos Spar Nord, hvor man følger iværksætteren Kasper Elbæk, der er er CMO og grundlægger af IGoGreen.

Alle taler om dem – men hvem gør noget

Jagten på kundefokus hos Spar Nord