Det er næppe gået manges næser forbi, at en genindspilning af den uhyggeligt uhyggelige gyserklassiker ”It” – eller ”Det Onde” – i øjeblikket skaber skræk og rædsel i mørke biografsale verden over.

Det er også det seneste eksempel på den reklame-krig, der foregår mellem verdens to største kæder af burger-restauranter, Burger King og McDonald’s, hvilket har kastet masser af interessant kommerciel kommunikation af sig gennem tiderne.

Det er igen lillebror Burger King, der har ”sølle” 16.000 restauranter verden over, som går i kødet på storebror McDonald’s med godt 37.000 restauranter globalt.

Denne gang sker det i forbindelse med premieren på den nævnte gyser, der i øvrigt spiller for fulde huse verden over i øjeblikket.

Det skyldes bl.a. en uhyggelig effektiv guerilla-marketing-indsats lige op til premieren, der blot bød på røde balloner bundet fast til kloakriste i alverdens byer, hvilket genererede masser af medieomtale og SoMe-virak.

Tør du stole på en klovn?

Endvidere har Burger King i Rusland gjort en ihærdig indsats for at få sat lighedstegn mellem den onde klovn i filmen, Pennywise, og McDonald’s familieklovn, Ronald McDonald.

Det skete ved at indgive i klage til myndighederne med et krav om at filmen blev trukket tilbage på grund af ligheden. Det skulle angiveligt skabe ulig konkurrence…

Igen masser af omtale, og det ansporede Burger Kings reklamebureau i Tyskland, Hamburg-baserede Grabarz & Partner, til at lege med og lave en særlig snigpremiere på filmen, som bureauet anser for at være "den længste Burger King-reklame nogensinde”.

Det forløb på den måde, at Burger King ”kaprede” visningen af filmen ved at få sneget to korte budskaber med ind i denne lige før rulleteksterne. Det første var: ”Stol aldrig på en klovn” efterfulgt af ”Burger King”.

Se med her:

Credits:

Kunde: Burger King Deutschland GmbH

Produktion: Rabbicorn Films GmbH

Kreativt bureau: Grabarz & Partner Werbeagentur GmbH

Digital: setup GmbH

PR: Emanate GmbH

Media: Vizeum Deutschland GmbH