Da mørket havde sænket sig over København på Kulturnatten fredag, var det historiske Axelborg pludselig ikke længere til at kende.

Et kæmpe ur oplyste på facaden og begyndte at tælle ned. Fem minutter senere blev bygningen vakt til live med hjælp af avanceret 3D-teknologi, og i løbet af få minutter blev Axelborg forvandlet til en sodavandsfabrik, hvor publikum blev inviteret helt ind i produktionen.

Man kunne således opleve hele udviklingsfasen af læskedrikken - fra tandhjul og termometre i begyndelsen af processen til den færdige drik med isterninger, bobler og sugerør.

Og nej - der var ikke tale om, at landbrugets hæderkronede Axelborg nu pludselig skulle til at fremstille sodavand: Showet var ”kun” en 3D animation, skabt af Coca-Cola Danmark i samarbejde med kommunikationsbureaet Essencius for at give den ny-designede og ny-lancerede Coca-Cola Zero Sugar en særlig velkomst på det danske marked.

Masser af innovative projekter

Den nye, sukkerfrie variant indtog i staten af oktober hylderne i de danske butikker med nyt navn og ny smag - og det fortjente en særlig fejring, mente man hos Coca-Cola og Essencius, som har haft særligt fokus på at skabe noget opsigtsvækkende, der kunne aktiveres på flere platforme.

- Der er tale om den største produktændring i mange år, og netop derfor ville vi også gøre noget storslået ud af det. Coca-Cola har endnu engang været modige i deres tilgang til markedskommunikation, og sammen ønskede vi at skabe noget out of the ordinary, der kunne aktiveres live samt via earned og shared media, siger Brian Orland, Managing Partner i Essencius.

Bureauet har også tidligere samarbejdet med Coca-Cola om innovative projekter.

Da den grønne Coca-Coca life blev lanceret sidste år, skabte Essencius fx en kampagne målrettet farveblinde, så de som de første kunne læse om det nye produkt.

Og i 2013 placerede Essencius en smeltende isbjørneskulptur foran Tycho Brahe Planetarium for at sætte fokus på den globale opvarmnings effekt på isbjørnenes hjem, Arktis.

3D-kunst i verdensklasse

Forvandlingen af Axelborg fredag aften blev udført i samarbejde med intet mindre end verdens bedste inden for såkaldt ”3D projection mapping”, MP Studio fra Bulgarien, som fløj den nyeste og mest avancerede 3D-teknologi til København.

MP Studio deltog sidste år i ”Festival of Lights” i Berlin, hvor de blandt mere end 200 andre deltagere vandt Audience Award - og hos Coca-Cola Danmark glæder man sig over, at deltagerne tog så godt imod 3D-showet.

- Det var virkelig skønt at se Kulturnattens deltagere være så begejstrede for vores 3D-forvandling af Axelborg. Vi ønskede at skabe en ekstraordinær oplevelse på denne festlige aften, og derfor er vi utrolig glade for at kunne bidrage med et 3D-kunst i verdensklasse, som man ellers typisk skal rejse til større metropoler for at opleve, siger Charlotte van Burleigh, der er Country Manager for Coca-Cola Danmark.

Se video fra eventen her.