2016 bliver endnu et turbulent år for marketing-industrien. Native advertising bliver endnu større, flere virksomheder vil skifte til en content-first tilgang til marketing, og content marketing vil for alvor bryde igennem på den store marketing-scene.

I hvert fald hvis man skal tro en stribe af verdens klogeste content-koryfæer, som optræder i en ny e-bog med titlen “20 forudsigelser om content marketing i 2016”.

– Vi vil se et massivt skifte i annoncering. Efterhånden som flere og forbrugere henter ad blockere ned på deres computere og mobiltelefoner, vil marketingfolk begynde at se det nytteløse i at bruge så meget af deres budgetter på annoncer, som ingen ønsker. Det vil skabe en stigning i content marketing-budgetterne, siger for eksempel Michael Brenner, CEO i Marketing Insider Group.

Content First

Robert Rose, Chief Strategy Officer hos Content Marketing Institute er enig:

– Jeg forudser, at vi vil se en betydelig vækst i antallet af virksomheder, der fuldstændig omorganiserer salgs-, marketing- og teknologi-afdelinger. Det nye fokus bliver lagt på kundeoplevelsen, innovation og indhold.

USA, hvor de to herrer huserer, er traditionelt set længere fremme end Danmark, men her kommer billedet til at se nogenlunde lige sådan ud, hvis man skal tro Jesper Laursen, CEO i Brand Movers.

– Vi kommer til at se de første større virksomheder, der vælger en content-først tilgang til marketing. De vil indse, at det er bedre at give folk det, de interesserer sig for, end at forstyrre dem i det, de interesserer sig for. 

Content møder modstand

Men inden content-fans får armene for højt op, vil disciplinen ifølge eksperterne også møde modstand.

– Den store modreaktion mod content marketing vil begynde i 2016. Virksomheder, der kun gav content marketing et halvhjertet forsøg, vil skyde skylden på disciplinen i stedet for deres egen strategi og udførelse, forudser Doug Kessler, Creative Director hos Velocity Partners i London, og han bakkes op af Joe Pulizzi fra Content Marketing Institute:

– I 2016 vil vi se fremragende eksempler på content marketing. Men det store flertal af brands går nedenom og hjem med deres produktion af indhold og distribution af indhold. Kort sagt handler det om, at de fleste brands ikke formår at fortælle en virkelig unik historie; og selv dem, der gør, er ikke konsekvente eller tålmodige nok til at bygge loyale publikum over tid.

Der skal tal på bordet

Ud over risikoen for fiaskoer, vil content marketing-industrien også bliver mødt med øgede krav om at dokumentere effekten.

– CMO’s og CEO’s vil være langt mere interesserede i at finde ud af, om content marketing virker for deres virksomhed – ikke mindst fordi andre markedsføringsredskaber klarer sig mindre godt. Men de vil have beviser, før de afsætter ressourcer til content marketing, mener Pontus Staunstrup, Responsible for Content Strategy and Social Media i PostNord.

Endelig kommer der endnu mere fokus på native advertising, hvor brands betaler medier som aviser, tv-stationer eller sociale medier for at tage deres indhold med rundt.

– I 2016 vil native advertising fortsætte med at opbygge momentum, og flere brands vil hoppe med på vognen. De seneste opgørelser fra BI Intelligence viser, at native advertising i 2015 havde en samlet værdi af næsten otte milliarder dollar, og i 2018 vil beløbet være steget til 21 milliarder dollar, slutter Leanne Brinkies, Head of Native Advertising hos King Content.

Du kan downloade e-bogen med forudsigelser for 2016 her.