Når man køber ny bolig, så køber man ikke bare mursten og parketgulve – man køber også et nyt kvarter med tilhørende naboer, legekammerater, daginstitutioner og grønne områder – og netop det sætter et nyt digitalt værktøj fra Danbolig nu fokus på.

Det sker med platformen Vores Nabolag, som giver kommende boligkøbere nye muligheder for at gå på opdagelse i deres måske kommende nye boligkvarter – og som en ekstra krølle får boligejere chancen for at bidrage med en personlig fortælling om deres nabolag til interesserede købere. 

Det nye system er baseret på bl.a. data fra data- og analysehuset Geomatic, og Danboligs digitale bureau Magnetix har været hovedsamarbejdspartner på projektet.

Danboligs kommercielle chef, Anne Mette Koch, siger om ideen:

- Nabolaget har altid været vigtigt for køberne, men tidligere har deres mulighed for at vurdere omgivelserne været meget sporadiske og i det hele taget op til køberne selv. Det har vi lavet om på med Vores Nabolag, som ikke bare giver køberne et struktureret overblik, men også en masse personlige anbefalinger fra boligejere.

En digital nål i kortet

I systemet har Danbolig samlet en lang række oplysninger om kvarterer over hele Danmark, baseret på bl.a. Geomatics conzoom-segmentering.

Det giver bl.a. køberne en indsigt i hvilke typer, der bor i det specifikke nabolag og en lang række andre oplysninger. Samtidig har Danbolig sørget for, at alle boligsælgere bogstaveligt talt kan sætte en digital nål i kortet for deres nabolag og tilføje deres egen historie om det område, de bor i. 

- Mange boligsælgere er allerede i dag meget aktivt deltagende i salget af deres bolig, når de deler boligpræsentationen på sociale medier, og vi ser et stort potentiale i at understøtte den indsats ved at lade boligejere præsentere deres favoritsteder og det kvarter, de jo ofte har levet i gennem mange år, siger Anne Mette Koch.

Tip og fortællinger om området er samlet i det nye univers, hvor brugerne så kan klikke sig ind i på et område og få indsigt i både de klassiske fakta som skatteprocent, skoler og indkøbsmuligheder plus de udbudte boliger i området – også  fra andre mæglere.

Tegner et portræt

Dertil kommer muligheden for at dykke ned i de mange data, Danbolig har brugt som grundlag for universet – og altså boligejernes egne fortællinger om området, nabolaget og boligen.

Bag det indtryk af kvarteret og området, som kommende boligkøbere på den måde kan danne sig, ligger bunker af statistiske data om nabolagets socioøkonomi, familietyper og livsstile, og det er Geomatic, der har beregnet områdernes karakteristika ud fra offentlige registre, data fra Danmarks Statistik og en række andre kilder.

- Vores statistik er med til at tegne et portræt af de husstande, der findes i et område, og fordi vi arbejder med så mange forskellige datakilder, kan vi bringe et områdes fortælling til live, siger kommerciel direktør i Geomatic, Jonas Stone-Bjarup.

Det er altså både informationer om andelen af børnefamilier, om naboerne er til en tur i operaen eller hjemlig hygge og den mest læste avis, brugerne kan forvente at møde i Vores Nabolag.

- Vi har en forventning om at skabe et univers, der over tid vil få et helt unikt samspil mellem de statistiske data og det brugerskabte indhold, og vi tror på, at det kan understøtte både købs- og salgsoplevelsen, slutter Anne Mette Koch.

Prøv selv det nye system fra Danbolig her