Hvem opfandt hamburgeren? Hvem kurerede dværgvækst? Og hvem lavede 11 ”Hole-in-ones” første gang han spillede golf?

Svaret er naturligvis Dear Leader, Den store Efterfølger – aka den nordkoreanske diktator Kim Jong Un.

Og selv om han formentlig stadig sidder ganske solidt i diktatorstolen, så har det danske solbrille-brand med netop navnet Dear Leader nu alligevel besluttet sig for at hjælpe nordkoreanerne til at se bedre.

Det sker med en ny brand-film, hvor brandet visualiserer nogle af de ”alternative facts”, som befolkningen i Nordkorea gennem årene er blevet fodret med om deres kære ledere, Kim Jong Sung, Kim Jong Il og Kim Jong Un.

Det er selvfølgelig ment som et humoristisk indspark, men der ligger der også et seriøst budskab bag:  Nemlig at alle revolutioner starter med oplysning - og nøglen til forandring er information.

Bag solbrille-brandet – og kampagnen – står bl.a. instruktøren Johan Stahl, der for nylig sammen med en række andre instruktører skabte produktionsselskabet Octupuss.tv.

En klar mission

Han besøgte selv landet for år tilbage, og  søsatte siden Dear Leader-brandet med en særlig mission: At redefinere betydningen af Dear Leader og hjælpe til med at få det nordkoreanske styre væltet indefra, ved at sprede information og underholdning -  ikke missiler og bomber.

For hvert par solbriller, der bliver solgt, donerer Dear Leader således en del af profitten til at støtte og samarbejde med to Human Rights-projekter.

Det ene er Flash Drives For Freedom, der smugler USB stik fyldt med film, e-bøger og information fra verden udenfor ind i Nordkorea, og det andet er den nordkoreanske nyhedsstation, Rimjin-gang - det første uafhængige medie, der direkte rapporterer til omverdenen inde fra det hermetisk lukkede land.

Men helt ærligt – tror I selv på, at det kan gøre en forskel?

- Vi tror på, at humor og viden om den verden, der er udenfor, er det mest effektive våben i missionen for at få den undertrykte befolkning, til at kæmpe for deres rettigheder. Og hvis der er noget diktatorer og despoter hader, så er det at blive latterliggjort – se bare på Trump… – og frygt er netop, hvad mange undertryggende regimer er bygget op omkring, siger Johan Stahl og tilføjer:

- Når du kan grine af noget, så bliver det mindre frygtindgydende. Sjovt nok - så har Kim Jong Un fornyligt forbudt sarkasme i Nordkorea. Hvor sindssygt er det ikke?

Bag solbrille-brandet Dear Leader står- ud over Johan Stahl – producer og entreprenør Michael Aoun, optiker og danser Maria Stumbeck, musiker og entreprenør Kristian Riis, grundlægger, partner og kreativ direktør hos Hjaltelin Stahl,  Nicolai Stahl, entreprenør og business engel Morten Kirk og Kilo Design.

Læs mere og støt projektet på www.dearleader.com

Se filmen her – credits under filmen.

DEAR LEADER from JOHAN STAHL on Vimeo.

Credits

Brand: Dear Leader
Creative: Nicolai Stahl, Johan Stahl & The DPRK
Director: Johan Stahl
D.O.P: Niels Thastum
Editor: Theis Schmidt
Producer: Morten Peglau & Michael Aoun
Post-production: Cameo Films
Composer: Henrik Lindstrand
Sound Design: Reda El Khaloufi
VO: Mr. and Mrs. Kimchee
Kim: Howard Kim Jong “Um”