En ny identitet og kampagne - ”Gør os alle grønnere” – skal positionere Aalborg Kommune som en grøn, smart og bæredygtig kommune.

Strategien og kampagnen er skabt i samarbejde med bureauet Det nye sort, som sidste år vandt opgaven efter en bureau-konkurrence, og målet er at kampagnen skal være en paraply for kommunens projekter inden for den brede bæredygtighed.

Anders Du Mont-Thygesen, der er projektleder i Center for Grøn Omstilling ved Aalborg Kommune, siger:

- Vi bor et af de grønneste steder i verden, et sted hvor vi har stort fokus på bæredygtighed. Aalborg er historisk set et fyrtårn inden for bæredygtighed, det er en del af kommunens DNA. Det skal vi være stolte af, men vi skal også bruge det til at blive endnu mere bæredygtige. Det er det, denne kampagne skal.

Funktionel koncept-sætning

Hos Det nye sort siger kreativ direktør Nichlas Tougaard om opgaven, at bureauet naturligvis altid arbejder ud fra de præmisser, som kunderne opstiller – men at man også ser det som bureauets opgave at udfordre præmisserne og udnytte det rum for opmærksomhed og kommunikation, der opstår inden for de rammer:

- Vi arbejder altid konceptuelt i skabelsen af brands og fx en kampagneidentitet, og i det her tilfælde havde vi en klar holdning til, at der skulle udvikles en ”koncept-sætning”, for at tilføre funktionalitet fremfor blot en ”paraply” og en afsender, siger han.

Det hænger bl.a. sammen med, at kampagnen også skulle kunne dække forvaltningers og private virksomheders projekter inden for grøn omstilling:

- Vi har udviklet en sætning, der aktivt kan bruges til at profilere Aalborg Kommune som grøn, og som kan engagere borgere, institutioner, boligforeninger, virksomheder, samarbejdspartnere og afdelinger i kommunen. Med udgangspunkt i sloganet ”Gør os alle grønnere” er det muligt at skabe forskellige budskaber til forskellige kontekster – som fx i ”Grønne agenter gør os alle grønnere”, forklarer Nichlas Tougaard.

Græs under affaldsspande

Noget af det, man hos Aalborg Kommune havde ønsket sig, var en markant grafisk profil med et gennemgående element, som det var tilfældet med ”Ren By Grøn By” kampagnen for år tilbage.

Det nye sort har derfor designet et ikon med tanke på Svanemærket, Vælg fuldkorn og Nøglehullet som grafisk markør for kommunikationen.

Kampagne-indsatsen rummer i øvrigt også en række tiltag i byrummet - herunder et særligt fokus på de nye sorteringsaffaldsspande i byen, som har fået et fint tæppe af græs under sig.

Og så er der skabt en film, som skal fortælle borgere og andre interessenter om konceptet, beskrive Aalborg som en bæredygtig kommune, vise eksempler på grønne projekter og på en positiv måde opfordre til grøn adfærd.

For bureauet var det ambitionen at skabe ”en film, der er medrivende, overgår alle andre kommunale film og frem for alt skaber stolthed og motivation”.

Skulle vi vise det grønne?

Den overordnede idé for filmen - som er blevet til i samarbejde med filmskaber Mads Jeppesen fra No Less - var, at den skulle være en ”konceptuel kontrast” til ”det grønne Aalborg”.

- Filmen skulle optages i begyndelsen af 2018 for at passe timingmæssigt med planen for lancering og de tiltag, som Center for Grøn Omstilling arbejder med. Så årstiden var imod os, hvis vi skulle lave en film, der viser det grønne – men skulle vi det? Vi valgte at se det smukke og dramatiske ved årstiden som en fordel og arbejde ud fra tanken ”Det ser ikke altid sådan ud, men du bor ét af de grønneste steder i verden, siger Nichlas Tougaard.

Vægtningen af mennesker, natur og industri viser bredden i kommunen, og kendte ansigter blandet med borgere i kommunen skal selvfølgelig vise, at den grønne adfærd gælder os alle.

Kampagnen er indtil videre bredt ud på film, kampagnewebsite, outdoor/abribus, storskærme og infoskærme i busser.

Du kan se mere her - og se filmen, som skuespilleren Alexandre Willaume (ja, det var ham, der spillede Wupti-Pede) har speaket, herunder.

Gør os alle grønnere from Det nye sort on Vimeo.