Er det bedre at være hvid end at være sort?

Ja, hvis man kigger på en Facebook-reklame, som hudpleje-brandet Dove publicerede fredag eftermiddag, så er det vanskeligt at fortolke budskabet anderledes.

Annoncen har da også givet anledning til en rungende shitstorm mod brandet med trusler om bål, brand og boykot - og det hele startede, da make-up kunstner og forhandler af skønhedsprodukter, Naomi Leann Blake, på sin Facebook-profil postede reklamen med ordene:

- So I’m scrolling through Facebook and this is the #dove ad that comes up…ok so what am I looking at….

Siden har rasende brugere skældt Dove hæder og ære fra – og undskyldningen - An image we recently posted on Facebook missed the mark in representing women of color thoughtfully. We deeply regret the offense it caused – har ikke formildet sindene.

Især ikke fordi, det tilsyneladende ikke er første gang, Dove træder i race-spinaten.

I hvert fald florerer flere fotos netop nu online, hvor det mere end antydes, at sort er noget, man vasker af…

Det fremgår ikke klart, hvem der står bag reklamen.

Bureauet Ogilvy & Mather står bag store dele af brandets kreative arbejde, men en del af brandets reklamer, ikke mindst de digitale, skabes ifølge AdAge også in-house.

Globalt har Dove, sammen med Ogilvy & Mather, i en årrække gjort sig bemærket med massivt prisbelønnede kampagner i det såkaldte ”Real Beauty”-univers, hvor hovedbudskabet er, at alle kvinder er skønne – uanset størrelse og farve.

Selv har Dove svaret på Blakes Facebook-post ved at forsøge at forklare målet med annoncen: Den skal vise, at Dove Body Wash er for alle hudtyper, skriver en talsmand for brandet og understreger igen, at man har forpligtet sig til at repræsentere skønhed i alle aldre, former, etniciteter og størrelser.