Kør en tur i Renaults elbil ”Zoe” og få bilen til at levere en poetisk fortælling om lige præcis den tur, du kører.

Det lyder måske en smule mærkværdigt i de flestes ører, men det er ikke desto mindre præcis, hvad den franske bilproducent Renault netop nu har gang i med kampagnen ”Written by Zoe”.

Udgangspunktet er forfatteren Jack Kerouacs 60 år gamle roadtrip-klassiker ”On the Road”, der igennem næsten en menneskealder har haft status som et kultværk om frihed, eventyr og udlængsel - og her er hvad Renault gjorde:

Ved hjælp af IBM Watsons API (Application Programming Interface) skabte bilproducenten og bureauet bag, Edelman , at få analyseret tone, følelser og social tone i bogens sprogbrug.

Efterfølgende installerede man dataindsamlings-udstyr, 4G-modem, scanner og GPS i bilen med henblik på at indsamle data om kørslen - herunder eksterne data om vejret, geo-positionering og fx nærliggende seværdigheder.

På baggrund af de indsamlede data - kombineret med realtidsdata, fx om hastighed, acceleration, energiforbrug, vejr og retning - ”læser” bilen ved hjælp af ”text-to-speech”-teknologi en ny historie højt under hver tur, og den enkelte chauffør får en printet version af ”sin” fortælling, når turen er slut.

Fra Slagelse til Skagen
Målet med kampagnen er at sætte fokus på mulighederne ved den ney Renault Zoes øgede rækkevidde - og dermed at komme én af de største betænkeligheder ved at købe elbiler til livs: Bekymringen over at løbe tør for strøm. Underforstået: Du kan sagtens leve drømmen ud og tage på roadtrip i en elbil.

Og den usædvanlige kampagne er, ifølge Søren Hyltoft, PR- og informationschef hos Renault Danmark,  udtryk for, at man fra Renaults side godt har været klar over, at man måtte gå ekstraordinært og utraditionelt til værks - også i markedsføringen - for at komme rækkevidde-bekymringerne til livs.

Målet er bl.a. at fortælle, at de første Renault Zoe biler nu rent faktisk kan trille af sted mod de åbne vidder med et nyt batteri og en rækkevidde på op til 400 km ifølge NEDC (New European Driving Cycle):

- Vi vil gerne have elbilerne ind på lystavlen hos danskerne og har valgt at gribe opgaven an på en anderledes og kreativ måde, som sætter en tyk, fed streg under, hvad elbilerne rent faktisk kan i dag. Ved hjælp af ny teknologi og kunstig intelligens har vi derfor prøvet at synliggøre den øgede rækkevidde og den ubekymrede køreglæde ved at lade bilen selv skrive en moderne roadtrip-fortælling, siger Søren Hyltoft.

Læs mere om eksperimentet her - og se kampagnefilm og Behind The Scenes herunder.

Edelman Deprotivo er bureauet bag, Diktator Film har produceret og i Danmark er Primetime bureauet bag.

Kampagnefilm

 

Behind the scenes