To danske bureauer var i Epica-finalen mandag formiddag og ”the DNA Journey” fra &Co. og NoA for Momondo fik siddende applaus fra en talstærk jury.

Epica Awards bedømmer små 4.000 arbejder fra 70 lande, og det er den eneste globale jury, der består af fagjournalister, altså ikke kreative, der klapper andre kreative på ryggen.

Og der var ikke skygge af tvivl om, at ”the DNA Journey” var stærkeste indsendelse i Branded Content, film + series kategorien.

”Becoming Beckham” for H&M, ”Look who’s driving” for Volvo Trucks med Forsman & Bodenfors som medafsender var ikke i nærheden af at vinde over Momondo-kommunikationen.

Et andet dansk bureau var tæt på topprisen, nemlig Liquidminds med ”Google Sheep View” for Visit Færøerne i Creative Technology kategorien, men her endte ”The Next Rembrandt” for tech-virksomheden ING med at snuppe guldet.

Ingen andre danske bureauer var under hammeren denne formiddag, og dermed er &Co. også eneste danske bureau, der på nuværende tidspunkt er inde i kampen om Grand Prixen, der her i Amsterdam hedder Epica d’Or.

Sidste gang et dansk bureau vandt en Epica d’Or var i øvrigt også &Co. med ”Made from cool” for Jack & Jones.

Det var i 2013, denne hæder senest tilfaldt et dansk bureau og annoncør. ”Bussen” vandt også topprisen i 2012, og her var det M2Film og Thomas Falkenberg, der havde skabt filmen for Midttrafik.

Indtil videre har 11 kategorier været under hammeren, og flere andre danske bureauer har mulighed for både guld, sølv og bronze. Alle guld-vindere kvalificerer til at kandidere til Epica d’Or prisen, der offentliggøres torsdag samtidig med sølv og bronzevinderne. Og derfor er Liquidminds stadig i spil til en Epica Award.

USA og Sverige har lagt sig spidsen med 3 guldmedaljer, franske bureauer har vundet to, mens Spanien, Indien, Norge og Danmark har vundet én Epica-guld hver. Foreløbig.