I efteråret 2017 indgik Velux Danmark en strategisk samarbejdsaftale med bureauet Umwelt, som bl.a. skulle hjælpe virksomheden med at ramme en ny målgruppe: De danske parcelhusejere.

Og i dag ruller den første landsdækkende kampagne ud på bl.a. TV med film instrueret af Johan Stahl og produceret af Octopuss.

Kampagnen er en del af en ny marketingsstrategi og platform – Velux Connection – der tager udgangspunkt i forholdet mellem udendøre og indendøre i et hjem. Et forhold, som kan styrkes via et Velux ovenlysvindue, der altså dermed skaber ”forbindelsen”.

Marketingansvarlig i Velux Danmark, Susanna Beranova Olsen, siger om kampagnen, at det helt nye er målgruppen: Parcelhusejerne.

- Tidligere har vi næsten udelukkende markedsført os til og primært henvendt os til tømrerne, arkitekter og forhandlere. Men nu bygger vi altså noget præference op for selve Velux-vinduerne via denne langsigtede marketingplatform.

En overset mulighed

Den nye kommunikationsplatform er bl.a. blevet til på baggrund af en række analyser, som Velux og Umwelt har gennemført:

- Det, vi er kommet frem til i vores analyser i Velux Danmark og sammen med Umwelt, og som er rigtig interessant, er at mange parcelhusejerne ikke tænker ovenlys ind som en mulighed i den type huse. Desuden forestiller de sig, at en sådan ombygning er meget mere omfattende, end den rent faktisk er, og det er den opfattelse, vil vi gerne ændre på, siger Susanna Beranova Olsen.

Og CEO i Umwelt, Martin Michael Hansen, er ikke i tvivl om, at netop boligforbedringer i det helt klassiske etplanshus er noget af det, der kommer til at være fokus i de kommende år:

- De er typisk fra 60’erne eller 70’erne og ikke bygget til den moderne familie - og især ikke til de krav denne målgruppe stiller til deres fremtidige boliger. Og der er meget at byde på i disse huse, når der skal laves boligforbedringer, siger han.

Spændende problemstilling

Og så viste analyserne en anden interessant ting, siger Martin Michael Hansen:

- Det viser sig, at ovenlys er et af de elementer i en renovering, hvor den oplevede værdi overstiger de faktiske omkostninger. Det er med andre ord noget, man i udgangspunktet ikke prioriterer højest - men som man efterfølgende er gladest for. Og det er netop det vores marketingplatform arbejder med. En meget interessant strategisk problemstilling, som man ikke oplever hver dag i marketingverdenen.

De nye Velux-kampagner er landsdækkende og kommer til at køre på TV2, som også er Velux’ samarbejdspartner, fra i dag.

Du kan se de to nye TVC’er, der er instrueret af Johan Stahl og produceret af Octopuss, herunder – og nærstudere kampagnens nye landing page og de tilhørende cases her.

Credits under filmene.

Fisker-film

Dyrlæge-film

Credits

Velux Danmark

- Marketingchef: Susanna Beranova
- PR & SoMe: Søren Kirkeby
- Film producer: Anders Lundgren
- Digital: Jannie Asbahr Petersen

Umwelt

- Idé og manuskript: Martin Michael Hansen, Bas Meister og Christian Werther
- Projektleder: Lisa Sonne
- Strategi: Martin Michael Hansen og Mette-Sofie Kam
- Digital Strategi: Esben Sohl og Kasper Worm Andersson

Filmproduktion

- Instruktør: Johan Stahl, Octopuss
- Producer: Josephine Beck Thomsen, Octopuss
- Line Producer: Sarah Hjort Wahlgren, Octopuss
- Produktionsassistent: Josefine Scholssmann
- Fotograf: Kasper Wind
- B-Foto: Kasper Bylov
- Grip: Bo Craner
- Drone operatør: Alex Suhr
- DIT: Anne Mette Stræde Madsen
- Belysningsmester: Jens Lund
- Belyser: David Medina
- Belyser assistent: Casper Bülow / Niels-Kristian Bærentzen /  Lui Visbo
- Chefrekvisitør: Christian Rathmann
- Rekvisitør: Camilla Wejhe / Mads Jørgensen
- SFX: Christian Schandorph
- SFX assistent: Rasmus
- Kostume & make-up: Lulu Lückow

Post produktion

- Klipper: Jacob Secher Schulsinger
- VFX: Gentleman Broncos
- Grader: Norman Nisbet
- Lyd: Kevin Koch
- Musik/komponist: Niels Grøndahl

Medvirkende ”Fiskerfilm”

- Fisker: Lars Rosing
- Mor: Ann Louise Sæmer
- Dreng: Anker Magnus Thorlaksen
- Sømand: Salim El Kounti

Medvirkende ”Dyrlægefilm”

- Dyrlæge: Malene Paaske Hinrichsen
- Mand: Christian Meldgaard
- Datter: Ronja Johanne Brandt
- Søn: Sander Asbjørn Thorlaksen
- Bondemand:  Ove Schleisner-Meyer