Rambukken er en af de vigtigste awards, vi har i dette land, og med Simon Jul som syrlig megafon på podiet, blev bureaubranchen behandlet efter fortjeneste. Det lykkedes fx Simon Jul at bringe hash i spil i kampagnen for Faxe Kondi, hvilket forekom helt relevant, men ...

Fordi vi nu skal direkte til fejringen af de otte kategori-priser, Grand Prixen og Out of Home Media Challenge, beder vi i stedet juryen knytte nogle ord til:

1. Først programprisen, der med Kim Jørgensen, Head og Media and Digital hos McDonald’s, ord gives til:

– Kvik Køkkener laver et vaskeægte hattrick. I tog Programprisen i 2015, 2016 og nu igen i 2017. Det er imponerende.

– Casen demonstrerer på bedste vis, hvordan en stærk digital strategi er integreret dybt ind i forretningen og leverer solide resultater på bundlinjen. Ydermere formår I at udvikle og styrke programmet, hvorved det udfordrer det bestående og giver bredere og dybere input til de forretningsmæssige beslutninger. 

– Et stort tillykke Kvik Køkkener og Mediabroker.

2. Kampagneprisen, bedømt af Christian Godske, Head of Commercial Development, TV 2:

– Vi har set kampagner, der bygger på en dyb indsigt i unge mænds adfærd og motivation; fremragende idéer og nyskabende brug af teknik, og stærke og underholdende branded content løsninger – som alle har det til fælles at de har skabt målbare resultater.

– Vinderen skiller sig ud ved, at den gode idé i kampagnen er født ud af en stærk forretningsindsigt og en modig, innovativ tilgang til brandets udfordringer, hvor man turde vende hele historien på hovedet for at ændre ved fordomme. 

– Selve kampagnen er mesterligt tænkt, orkestreret og eksekveret, og idéen rammer lige ind i zeitgeist og et mediebillede plastret til med fake news. 

– Vinderen af kampagneprisen er McDonald’s – ”The Fast News” med OMD og DDB Cph som fødselshjælpere. 

3. Content-activation prisen, motiveret af Jeppe Lauritzen, nordisk marketingchef, Santander Consumer Bank:

– For et meget beskedent mediebudget er en ung og trendy målgruppe, der ellers ser svær at få i tale, gjort til ambassadører for projektet, bl.a. ved både at skabe hype på SoMe og kø foran hhv. Københavns og Århus hotteste tøjforretninger.

– Hummel og envision har simpelthen sat barren højt for en ny æra for landsholdet med vinkler på trøjen med ”The All white Kit” kommunikationen.     

4. Involveringsprisen, begrundet af Mads Toft, managing director, Charlie Tango.

– Især UIP og Faxe Kondi blev diskuteret længe i juryen, men til sidst stod en samlet jury bag Faxe Kondi casen ”Er det sport?”. Det er et solidt stykke arbejde, der udstråler kvalitet i hele processen: fra strategisk arbejde, brief og indsigt til idé og eksekvering. 

– Vi vurderede, at kampagnen evnede at skabe dyb involvering af kernemålgruppen med udgangspunkt i sit sports-DNA. Samt at det ikke var en løsrevet ide, men byggede videre på tidligere Faxe Kondi-aktiveringer af koryfæer som Olsen, Laudrup og Elkjær – bare på en nutidig og moderne måde.

– Det er en case, som både har skabt begejstring i målgruppen, styrket Faxe Kondi brandet og øget salget. Tillykke til Faxe Kondi, Mindshare og Bates. 

5. Indsigtsprisen, motiveret af Ralf Lodberg, partner og COO, Advice:

– For at vinde indsigtsprisen mener vi, at den massive viden om kundernes adfærd igennem kanalrejserne skal suppleres med et lille men vigtigt: Hvorfor? 

– Lige her rammer ”Spritstiv Speeddate” plet, for selve kampagnen tager udgangspunkt i indsigten om de unge mænds fejlagtige antagelse om, at de scorer bedre, hvis de har fået meget at drikke. Og det demonstreres tydeligt, at det præcis modsatte er tilfældet. 

– Mediestrategien flugter stærkt med målgruppens vaner, og resultaterne er imponerende. Tillykke til Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden og PHD Copenhagen.

6. Effektprisen, begrundet af Steffen Blauenfeldt Otkjær, adm. direktør, DIS/PLAY.

– Tal er taknemmelige. De kan vise hvad som helst. Men følg alligevel med her og se om du bliver overbevist.

– 0 kr. i mediebudget, men dog 1 blogger og hendes 4 får med 360 graders kameraer, der hjælper 50.000 indbyggere på 18 øer i Atlanterhavet i kontakt med: 

  • Google, der har en børsværdi på 634 milliarder kroner, og derfor tænker, at de godt kan sende…
  • ...1 mand, som giver 2 bureauer Liquidminds & Sansir Danmark den sidste ingrediens i en kampagne, der giver 7.000 nyhedshistorier til en samlet medieværdi på 50 millioner dollar og 2 milliarder medieaftryk … 
  • samt en 900 pct. stigning i Google-søgninger, og vigtigst af alt 21,3 pct. af den eksponerede målgruppe, der højst sandsynligt vil besøge Færøerne imod
  • 0,6 pct. af øvrige, hvilket vil sige, at eftersom I alle er blevet eksponeret vil …
  • hver femte herinde højst sandsynligt tage til Færøerne...

– Så god tur til jer og tillykke til alle involverede, og tillykke til Visit Faroe Island. 

7. Media Innovations-prisen, motiveret af Eva Lundgren, Head of Marketing, Spies Danmark.

– Der skal lyde en samlet ros til de indsendende bureauer og virksomheder for modet og viljen til at prøve nye veje – også af gamle stier. 

– Èn kampagne stod dog ud fra de øvrige, ved at den – ud over i den grad at være kreativ og nyskabende – også i sin grundlæggende idé er så tæt knyttet til virksomhedens DNA, at man stod tilbage med den der ”ja, selvfølgelig”-følelse, og at det er eksekveringen af den grundlæggende enkle, men geniale idé, der har formået at generere misundelses-værdig effekt. 

– Stort tillykke til ”Google Sheep View”, Liquidminds, Sansir og Visit Faroe Islands.

8. Mediastrategi-prisen får følgende ord med på vejen af Mads Jensen, Head of Marketing, Communikation & PR hos Søstrene Grenes:

– Jury’en var overrasket over, at branchen ikke er bedre repræsenteret i denne kategori. Mediestrategi er jo tidligere en del af basis forretningen, ikke sandt? Men 1 case skilte sig ud fra mængden.

– Det er et solidt marketingarbejde, der begynder med en solid kerne – forståelse for kunderne. Netop dét har dannet grundlaget for vinderen. Et program der har givet øget konkurrencekraft og øget markedsandelen, og dét i et presset marked.

­– Arbejdet udviser desuden nyttig forståelse for automation og machine learning. Og det bliver spændende at følge udviklingen i den kommende periode.

– Stort tillykke til Mediacom, GroupM og Skoringen.

Grand Prix prisen = Årets Rambuk:

– Prisen for årets mest sublime mediehåndværk 2017 gives til en utraditionel vinder i Rambuk regi, men når en kampagne i den grad skiller sig ud, skal det også honoreres, siger Thomas Wahl, direktør i Dansk Markedsføring.

– Kampagnen bygger på den klassiske historie om Davids kamp mod Goliat. Når en kampagne kan løfte en hel nations selvværd i en grad så en lille øgruppe tør tage kampen op mod en mastodont som Google – og tilmed vinde, så er der tale om magtdemonstration uden lige.

– Effekten udeblev ikke, og en samlet jury må bøje sig i støvet og sige: Stort tillykke til Faroe Islands, Liquidminds og Sansir Danmark.

På Mediadagen uddeltes også en særpris, nemlig Out of Home Media – Media Challenge. Det er en særpris Dansk Markedsføring uddeler i samarbejde med Out of Home Media. 

Foruden æren modtager vinderen medieindrykning for 500.000 kr. efter eget valg, en rejse til Cannes Lions 2018 samt indstilling af kampagne i kategorien Outdoor Lions.

– Out of Home Media ønsker at belønne ved ikke blot at sende vinderen, men yderligere 4 til Cannes Lions. Med andre ord læser jeg nu de bedste af ”taberne” op, som alle vil få indstillet deres kampagner til Outdoor Lions 2018: 

  • Publicis for: ”Come Out With Pride”.
  • HAVAS for: ”IND/UD”.
  • DDB for: ”Pas På højresving”.
  • Uncle Grey for: ”Americans abroad vote”.

– Og nu til vinderen af Out of Home Media Challenge: Vinderen er … &Co for kampagnen ”Add block This”. I en tid med nye kanaler og digitale muligheder, er det sin sag at tage et så traditionelt medie op som en buslangside under kærlig bearbejdning.

– Fra juryen kippes der med hatten for at have tage udfordringen op, og på dyb kreativ vis at have skabt international opsigt ved at sætte baren højt for, hvad outdoor kan. Vinderen understreger på fornemste vis, hvilken effekt, der kan opnås, når kreativitet og mediets præmisser går hånd i hånd, sluttede Thomas Wahl. 

Baseret på de 250 deltageres klapsalver var der tilfredshed med valgene.