En konverteringsrate på 34 procent er i kampagnesammenhæng ikke sådan at kimse ad, og det kan for mange i marketingbranchen nok lyde som lidt af en feberfantasi.

Men for den nordiske grilldistributør Cobb var det tallet, der stod og blinkede efter fem døgns kampagne med et digitalt skrabespil fra danske Scratcher, der er en virksomhed, som har sat sig for at gøre det enklere for små og mellemstore butikker at bruge konkurrencer – helt præcist skrabespil – i deres markedsføring.

8.616 personer var inde at tjekke skrabespilskampagnen, og ikke færre end 2.927 personer, eller 34 procent af målgruppen, havde i løbet af de første 60 timer deltaget i konkurrencen og registreret sig som modtagere af annoncørerens nyhedsbrev.

– Jeg er super tilfreds med resultaterne. Og jeg vil gå så vidt som at sige, at jeg er en kende overrasket over, hvor effektiv skrabekampagnen har været. Og så var det meget nemt. Scratcher satte kampagnen op med vores logo og det hele, siger Lars Thejl, salgs- og eksportchef hos Cobb Scandinavia.

Præmier tænkt ind i markedsføringen

Inden skrabespillet var gået i gang, blev præmierne tænkt ind som en del af markedsføringen. Præmierne kom (naturligvis) fra egne hylder i form af en Cobb-grill, blandt andet.

Og blandt dem, der fik en trøstepræmie i form af en rabatkupon, havde otte spilleglade deltagere brugt koden på kuponen og købt et eller flere Cobb-produkter.

Lars Thejl vil nu gennemføre en lignende kampagne i Schweiz, hvor Cobb Scandinavia via et samarbejde med Coop Schweiz er i gang med at penetrere markedet for bærbare friluftsgrill.

– Inden vi lavede aftalen med Scratcher, havde vi taget en beslutning om at satse på en ren digital strategi, og vi regner bestemt med, at Scratcher fortsat vil være en væsentlig del af den strategi, nu også i Schweiz, slutter Lars Thejl.