80’ernes Baywatch-strandløve over dem alle, skuespilleren David Hasselhoff, aka The Hoff, er tilbage i reklameblokken for teleselskabet 3.

Den første nye film har premiere i dag, og genvalget af Hollywood-ikonet kan bedst beskrives ud fra devisen: Never Change A Winning Game.

For selv om mange nok spærrede øjnene op, da den aldrende strandløve i starten af 2017 pludselig indtog reklameblokken for 3, liggende mageligt henslængt på kølerhjelmen af en sportsvogn, så viste det dansk/amerikanske parløb sig at ramme lige midt i skiven:

Ad liking, forståelse, relevans og købsappel har ligget omkring 40 procent højere end ved tidligere kampagner, og satsningen har sikret en tocifret procentuel vækst i salgsmodellerne.

Så beslutningen om at fortsætte var ikke så vanskelig, fortæller Frederik Scholten, der er Head of Consumer Marketing & CRM hos 3 – om end der var andre navne i spil.

Vigtigt at have kontrollen

Det er reklamebureauet CO/PLUS, der sammen med 3 har udviklet The Hoff-universet, og bureauet har også været dybt inde i processen, da der skulle træffes beslutning om at fortsætte med The Hoff eller introducere en ny frontfigur.

- Vi har haft mange forskellige kendte navne og profiler på bordet undervejs, primært udenlandske. Det er vigtigt for os, at det er en person, der har den rette indstilling, repræsenterer de rette værdier og har en stil, der passer til 3. Plus at vi selvfølgelig også kigger på prisen, siger Frederik Scholten, og tilføjer:

- Desuden er det vigtigt for os at have kontrollen med projektet. For selv om vi gerne vil dyrke det kreative i kampagnen, så driver vi også en forretning, og så er det altså os, der skal sidde med kontrolpanelet – ikke fx en stor rockstjerne, der først kommer ud af sin trailer, når det passer ham, eller en komiker, der forlanger fuld kreativ kontrol over alt, der produceres, det går ikke.

Og da de forskellige muligheder var undersøgt, og der var diskuteret og forhandlet, så var beslutningen ikke så vanskelig:

- Det var svært at finde nogen, der kunne slå den forsvarende mester af pinden, siger Frederik Scholten.

Klar ramme og stærk effekt

Så nu ruller The Hoff atter over skærmen for 3, og det glæder de sig til hos teleselskabet.

- Du kan sige, at vi har valgt den sikre vej, men vi ser det også som den effektive vej. Vi og CO/PLUS kommer til at arbejde videre med en ramme, der i den grad har fungeret på alle parametre, og med filminstruktøren Mikkel Nørgaard i instruktørstolen igen og Christoffer Jacobsen og Claus Nørgaard fra CO/PLUS i den kreative front er jeg sikker på, vi kommer til at se fine resultater også denne gang.

Og undervejs er der heller ingen slinger i valsen: Der måles og analyseres hele tiden – i samarbejde med Blackwood Seven – og det er effektivt, siger Frederik Scholten:

- Vi monitorerer konstant, hvor effekten er. Man skal selvfølgelig være, hvor forbrugerne er, men hvis man vil skabe resultater, er det altså vigtigt, at man også er der, hvor effekten er. Og med Blackwood Seven har vi faktisk forbedret effekten af vores medieindkøb i Q1 med 20 procent.

Karriere har fået nyt liv

Og nu skal The Hoff så igen være med til at styrke effekten? Men er han ikke ved at være lidt ”afdanket” som frontfigur?

- Det er lidt sjovt, du spørger om det, for faktisk har hans karriere på det seneste fået luft igen. Hvis du kigger på hans Instagram-profil, så turnerer han med stor succes – som sanger – i bl.a. Tyskland og Østrig, og så har han igen været med i en række film de senere år, siger Frederik Scholten og tilføjer:

- Og når vi viser filmene for vores nye medarbejdere, nogle af dem er bare 20 år, så griner alle med: De kender ham og er vilde med hans komiske timing og næsten kult-lignende status.

3’s nye Hoff-satsning ruller fra i dag med den første af i alt otte film, og kampagnen kommer til at køre på stort set alle tænkelige platforme.

Se den første af de nye film med The Hoff – og hund – her.